Evästeasetukset

Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivujemme teknisen toiminnan kannalta, eikä niitä voi kytkeä pois päältä. Toiminnalliset evästeet ovat keskeisiä esimerkiksi sivujemme selaamisen ja sivujemme ominaisuuksien käyttämisen kannalta.

Analytiikka

Nämä evästeet keräävät ainoastaan anonyymia tietoa siitä, kuinka sivujamme käytetään. Analytiikkaevästeiden avulla pystymme mittaamaan ja analysoimaan sivujemme toimintaa. Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tietääksemme, mikä sivujemme sisällöistä on suosittua sekä varmistaaksemme, että kävijät löytävät heille merkitykselliset sisällöt. Kaikki kerätyt tiedot ovat tilastollista aineistoa, eikä niistä voi tunnistaa henkilöitä. Voit kuitenkin halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kohdistus- ja mainosevästeet

Kohdennamme mainontaamme, jotta voimme tavoittaa SDP:n politiikasta kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Voimme käyttää näitä evästeitä esimerkiksi sinulle kohdennetun mainonnan täsmällisyyden ja kiinnostavuuden parantamiseen. Evästeitä voidaan käyttää myös sivujemme sisällön tekemiseksi sinua kiinnostavammaksi. Tietojen kerääminen perustuu selaimesi tai laitteesi yksilölliseen tunnistamiseen. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kim Berg (SDP): Jalasjärvi-Laihia saatava pääväyläverkkoon / Inkludera Jalasjärvi-Laihela sträckan i huvudledsnätet

Ajankohtaista 15:35

Sdp:n kansanedustaja Kim Berg pitää välttämättömän, että valtatie kolmonen välillä Jalasjärvi-Laihia lisätään pääväyläverkkoon vielä tämän vuoden aikana.

Berg kiirehtii hanketta, sillä tuon välin lisääminen pääväyläverkkoon on todella tärkeää teollisuuden elinvoimalle. Sillä on myös iso merkitys huoltovarmuuden kannalta, hän huomauttaa.

– On käsittämätöntä miksi valtatie 3 on nykyasetuksessa pilkottu useaan palaan. Valtatie kolmen kuten kaikkien merkittävien väylien tulee olla kokonaisuuksia, ja valtateiden hoidon ja ylläpidon tason tulee tästä syystä olla yhtenäinen, Berg sanoo.

Mikäli Jalasjärvi-Laihia-osuus puuttuu edelleen pääväyläverkosta, Bergin mukaan on uhkana, että sen hoitotaso tulee myös olemaan 70 km matkalta heikompi.

-Tämä ei lupaa myöskään tärkeitä elinvoimaa kasvattavia investointeja Laihia-Jalasjärvi välille, Berg pelkää.

Bergin mielestä Jalasjärvi-Laihia-välin liittäminen pääväyläverkostoon tulee nostaa osaksi hallituksen talouden elpymistoimia.

-Maanteiden runkoverkon päivitys kattamaan koko VT3 on saatava myös eteenpäin vielä tämän vuoden aikana, jotta varmistamme mahdollisuuden myös hankkeiden EU-rahoitukseen, Berg sanoo.

Pääväyläasetus tulee Liikenne 12 parlamentaarisen ohjausryhmän asialistalle nyt lokakuussa.

Pääväylät yhdistävät valtakunnallisesti ja kansainvälisesti suurimmat keskukset ja solmukohdat. Maanteistä pääväyliksi määritellään tiet, joilla kulkee henkilöautoja yli 6 000 vuorokaudessa ja raskaan liikenteen ajoneuvoja yli 600 vuorokaudessa. Pääväylät määritellään liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella.

SDP:s riksdagsledamot Kim Berg anser det vara nödvändigt att Jalasjärvi-Laihela sträckan som en del av riksväg tre ännu ska tas med i huvudledsnätet för detta år.

Berg vill att satsningen förverkligas så fort som möjligt, eftersom det är mycket viktigt för industrins livskraft att lägga till den sträckan i huvudledsnätet. Det har också stor betydelse med tanke på försörjningsberedskapen, påpekar han.

– Det är obegripligt varför riksväg tre i den gällande förordningen har delats upp i flera delar. Riksväg tre liksom alla viktiga trafikleder ska vara helheter, och därför ska nivån på skötseln och underhållet av riksvägarna vara enhetliga, säger Berg.

Om sträckan Jalasjärvi- Laihela fortfarande saknas i huvudledsnätet, finns det enligt Berg en risk för att nivån på underhållet försämras på den 70 km långa sträckan.

-Vi riskerar också gå miste om viktiga investeringar som kunde öka livskraften mellan Laihela-Jalasjärvi, misstänker Berg.

Enligt Berg bör inkluderingen av sträckan Jalasjärvi- Laihela till huvudledsnätet bli en del av regeringens ekonomiska återhämtningsåtgärder.

-Upprustningen av stomnätet för landsvägar så att det innefattar hela riksväg tre måste ännu i år kunna framskrida, för att vi också ska kunna säkerställa möjligheten till EU-finansiering för hela projektet, säger Berg.

Den parlamentariska styrgruppen som uppgör den 12-årig planen för transportsystemet har förordningen om huvudleder på dagordningen i oktober.

Huvudlederna förbinder de största nationella och internationella centrumen och knutpunkterna med varandra. Bland landsvägarna har vägar med en trafikvolym på över 6 000 personbilar och över 600 tunga trafikfordon per dygn fastställts som huvudleder. Huvudlederna bestäms genom förordning av kommunikationsministeriet.