Kiljusesta Etyjin erityislähettiläs

Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö Etyjin tuleva puheenjohtajamaa Kazakstan on pyytänyt kansanedustaja Kimmo Kiljusta (sd) erityislähettilääkseen vaaleihin ja vaalitarkkailuun liittyvissä kysymyksissä.

Kiljunen on työskennellyt Etyjin kiertävien puheenjohtajien erityislähettiläänä jo kaksi vuotta. Ensimmäinen toimeksianto tuli ulkoministeri Ilkka Kanervalta (kok) Suomen puheenjohtajuuskaudella vuonna 2008.

Pesti jatkui, kun Kreikasta tuli järjestön puheenjohtajamaa tämän vuoden alussa. Ennen Kiljusta kukaan suomalainen kansanedustaja ei ole työskennellyt vastaavissa tehtävissä muiden hallitusten palveluksessa.

Kiljusella on pitkä kokemus Etyjistä ja sen vaalitarkkailutoiminnasta. Hän on johtanut lukuisia Etyjin vaalitarkkailuoperaatioita, viimeksi Kirgisian parlamenttivaaleissa joulukuussa 2007. Hän on Etyjin parlamentaarisen yleiskokouksen varapuheenjohtaja ja sen Keski-Aasian erityisedustaja.