Kiljunen:Nuorten yhteiskuntatakuussa ennaltaehkäisy tärkeää

Kansanedustaja Anneli Kiljunen (sd) kiitteli hallituksen panostuksia työllisyyteen ja talouden kasvuun tiistaina käynnistyneessä ensi vuoden talousarvion lähetekeskustelussa eduskunnassa.

– Työllisyyden vahvistamisessa kasvun vauhdittaminen on avainasemassa.  Budjetissa on useita hyviä panostuksia, joilla kasvuedellytyksiä vahvistetaan ja yritystoiminnan kilpailukykyä parannetaan, Kiljunen arvioi.

– Myös  satsaukset työllisyystoimiin, etenkin nuorten yhteiskuntatakuuseen ja pitkäaikaistyöttömyyden nujertamiseen ovat tärkeitä. Jotta onnistumme työllisyystavoitteissa, on työllisyysmäärärahojen riittävyys ja suunnitelmallinen käyttö kunnissa turvattava. Samoin nuorten yhteiskuntatakuun jalkauttaminen kuntiin on tärkeää ja sitä työtä tällä hetkellä tehdään, Kiljunen totesi.

Kiljunen myös muistutti, että nuorten syrjäytymisen ehkäisy lähtee jo äitiysneuvolasta, perheen tukemisesta kasvatusvastuussa, hyvästä varhaiskasvatuksesta sekä tasa-arvoisesta, oppimiselle yksilöllistä tukea tarjoavasta peruskoulusta.

– Niissä luodaan eväät jatko-opintopaikkoihin ja työelämään. Siksi yhteiskuntatakuussa pitää muistaa myös sosiaali- ja terveyspuolen sekä peruskoulun ja oppilashuollon olennainen rooli, Kiljunen linjasi.