Kiljunen valittaa Venäjän paikallisvaalien puutteita

Euroopan neuvoston Suomen valtuuskunnan puheenjohtaja Kimmo Kiljunen (sd.) on huolissaan Venäjän ensi sunnuntain paikallisvaalien järjestämisessä ilmenneistä puutteista demokratian ja ihmisoikeuksien toteutumisen suhteen.

”Opposition ehdokkaita on estetty osallistumasta vaaleihin enemmän tai vähemmän keinotekoisin perustein ja viranomaiset ovat ylireagoineet mielenosoituksiin tukahduttamalla niitä kovin ottein”, Kiljunen moittii.

Kiljunen osallistuu paraikaa Sveitsin Bernissä koolla olevaan Euroopan neuvoston parlamentaarisen yleiskokouksen puheenjohtajiston kokoukseen, missä on käsitelty Venäjän paluuta yleiskokouksen täysivaltaiseksi jäseneksi.

”Hyvä uutinen on, että Venäjä on maksanut kahdelta viime vuodelta rästissä olleet jäsenmaksunsa Euroopan neuvostolle ja tämän vuoden jäsenmaksun ajallaan, eli hoitanut jäsenvelvoitteensa niiltä osin”, Kiljunen kertoo.

Euroopan neuvoston pääsihteeri Thorbjørn Jagland on myös ollut yhteydessä Venäjän keskusvaalilautakuntaan, jonka johtaja Ella Pamfilova on kertonut, että Euroopan neuvoston huomioiden jälkeen eräille opposition ehdokkaille on annettu oikeus osallistua vaaleihin.

”Pitkällä tähtäimellä sitäkin tärkeämpää on Venäjältä tullut viesti siitä, että he ovat halukkaita korjaamaan vaalilainsäädäntöään yhteistyössä Euroopan neuvoston asiantuntijoiden kanssa”, Kiljunen iloitsee.

”Tämä on juuri sitä, mitä olemme halunneet. Pitämällä Venäjän mukana Euroopan neuvostossa voimme vaikuttaa esimerkiksi vaalilainsäädäntöön, joka on demokratian toteutumisen kannalta olennaista”, hän toteaa.

Kiista Venäjän osallistumisesta Euroopan neuvoston toimintaan juontaa juurensa Krimin liittämiseen osaksi Venäjän federaatiota vuonna 2014. Parlamentaarinen yleiskokous rajoitti tuolloin Venäjän valtuuskunnan osallistumisoikeuksia yleiskokouksen toimintaan, mistä vastalauseena valtuuskunta jäi kokonaan pois yleiskokouksesta. Myöhemmin Venäjä jäädytti jäsenmaksujensa maksamisen Euroopan neuvostolle vastalauseena yleiskokouksen päätöksille. Tämän vuoden kesäkuussa yleiskokous palautti äänestyksen jälkeen Venäjän valtuuskunnan osallistumisoikeudet ennalleen.