Kiljunen: Taistelu diabetesta vastaan on voitettava

SDP:n kansanedustaja Anneli Kiljunen muistuttaa diabetespäivänä, että taistelussa diabetesta vastaan on tehtävä kaikki mahdollinen. Kiljunen on eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan varapuheenjohtaja.

– Puoli miljoonaa suomalaista sairastaa diabetesta ja luku kasvaa. Kyse on paitsi inhimillisesti raskaasta sairaudesta myös valtavista kustannuksista terveydenhuollossa. Taistelu diabetesta vastaan on voitettava, Kiljunen sanoo.

Kiljunen painottaa ennaltaehkäisevien toimien, kuten esimerkiksi liikunnan ja ravinnon merkitystä diabeteksen ehkäisyssä. Tämän lisäksi varhaisella diagnosoinnilla on suuri merkitys sairauden hoidossa. Kiljunen haluaa myös enemmän julkista keskustelua diabetekseen liittyen.

– On annettava suuri tunnustus Diabetesliitolle, joka tekee erinomaista ja arvokasta työtä. On tärkeää, että diabeetikkojen ääni kuuluu Suomessa.