Kiljunen sotesta: sosiaali- ja terveyspalveluihin parempaa laatua ja vaikuttavuutta

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Anneli Kiljunen (sd.) on tyytyväinen sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen etenemiseen nyt, kun järjestämislakiluonnos on lähetetty lausuntokierrokselle.

– Lain keskeisin tavoite on ihmisten hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen. Se edellyttää asiakaslähtöisten ja laadukkaiden sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaamista jokaiselle ihmiselle elämäntilanteesta, varallisuudesta ja asuinpaikasta riippumatta, Kiljunen toteaa.

– Kun palveluille luodaan vahvat järjestäjät, voimme kehittää palvelurakennetta pitkäjänteisesti ja tarkoituksenmukaisesti.

Tämän seurauksena saamme palveluihin parempaa laatua ja vaikuttavuutta. Myös henkilöstön osaaminen on mahdollista saada entistä paremmin vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin, Kiljunen arvioi.

– Tarvitsemme kustannustehokkuutta ja paremmin vaikuttavia hoitokokonaisuuksia. Ennaltaehkäisevä ja tehokas terveydenhoito ja sosiaalihuolto tuovat myös taloudellista säästöä. Nyt otettavat edistysaskeleet ovatkin tärkeitä sekä väestön terveyden että kansantalouden kannalta, Kiljunen toteaa.

– Jäämme odottamaan, että saamme esityksen eduskunnan käsittelyyn marraskuussa. On hienoa, että ministeri Huovisen johdolla parlamentaarisesta valmistelua vietiin johdonmukaisesti eteenpäin ja koko palvelujärjestelmän tulevaisuuden kannalta ratkaiseva laki on nyt tärkeitä lausuntoja ja paikallisia näkemyksiä vaille valmis, Kiljunen päättää.