Kiljunen: Sote-uudistuksessa ihminen on keskellä

SDP:n ryhmäpuheenvuoron sote-koordinaatiotyöryhmän  linjauksesta käyttänyt Anneli Kiljunen painottaa, että sosialidemokraattien tavoite uudistukselle on ihmisten terveyden ja hyvinvoinnin parantaminen.

Keskeistä on turvata hyvät ja yhdenvertaiset sosiaali- ja terveyspalvelut sekä vahvistaa kuntien omaa palvelutuotantoa.

– Lähtökohtana palveluiden kehittämiselle on oltava kuntalainen ja hänen mahdollisuutensa saada palvelut tarvittaessa ja joustavasti. Hallinto ei saa olla esteenä monipuolisille palveluille.

Kiljusen mukaan tehty linjaus huomioi luontaiset työssäkäynti- ja asiointialueet, mikä luo hyvät edellytykset nimenomaan perustason palveluiden ja lähipalveluiden kehittämiselle.

– Perustason palvelut, eli esimerkiksi yleislääkärin vastaanotto, neuvola, ikäihmisten kotihoito jne. ovat tämän hankkeen kaikkein tärkein osa. Niiden parantamisessa meidän on onnistuttava.

Kiljunen korostaa, ettei hyvin toimivia kokonaisuuksia pidä hajottaa, vaan on luotava edellytyksiä niiden kehittämiseen.

– Kompromisseissa erilaisia tavoitteita pitää sovittaa yhteen. Nyt saavutettu tulos on looginen ja tyydyttävä kokonaisuus. On välttämätöntä, että kunnat löytävät nyt näiden linjojen mukaisesti alueellisesti parhaat mallit, joihin ne voivat sitoutua ja jotka turvaavat kuntalaisille hyvät palvelut oikeaan aikaan ja kokonaisvaltaisesti.