Kiljunen: Pienituloisilla työeläkeläisillä ei pidä maksattaa eriarvoisuusryhmän esityksiä!

Anneli Kiljunen

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen, kansanedustaja Anneli Kiljunen (sd) ei hyväksy Juho Saaren eriarvoisuustyöryhmän esitystä eläkkeensaajan asumistuen leikkaamisesta.

– En voi ymmärtää sitä, että jo kertaalleen laajasti tyrmätty ajatus eläkkeensaajan asumistuen lakkauttamisesta ja siirtämisestä yleisen asumistuen piiriin on taas noussut esiin. Nyt sitä perustellaan eriarvoisuuden vähentämisellä! Eriarvoisuutta ei ratkaista sillä, että pienituloiset ihmiset asetetaan vastakkain, Kiljunen sanoo.

– Pientä työeläkettä saavien ihmisten toimeentulo on tällä hallituskaudella jäänyt paljon jälkeen hintojen kehityksestä kun kansaneläkeindeksiä ei ole korotettu. Hallitus myös jäädytti eläkkeensaajan asumistuen niin, että sekin jää jälkeen asumisen hinnasta. Eläkkeensaajan asumistukea maksetaan silloin kun asumiskuluista ei muuten selviä, se on jopa täsmällisempi sosiaaliturvan muoto kuin takuueläke, Kiljunen toteaa.

– On tärkeää, että eriarvoisuutta vähennetään ja Saaren ryhmä on tehnyt myös hyviä ehdotuksia. Tätä ehdotusta pienituloisten eläkeläisten köyhdyttämiseksi ei kuitenkaan pidä toteuttaa!