Kiljunen: Palvelumaksujen korotukset lisäävät eriarvoisuutta

Kansanedustaja Anneli Kiljunen ei hyväksy hallituksen rajuja säästöpäätöksiä sosiaali- ja terveystoimessa, varhaiskasvatuksessa ja työllistämispalveluissa.  SDP:n valiokuntaryhmä jätti perjantaina eriävän mielipiteen hallituksen esittelemään julkisen talouden suunnitelmaan tuleville vuosille. Kiljunen on erityisen huolissaan hallituksen yleisestä linjasta lisätä eriarvoisuutta ja köyhyyttä.

– Hallitus aikoo muun muassa korottaa sosiaali- terveyspalvelujen asiakasmaksuja merkittävästi, vaikka monilla ei tänä päivänäkään ole varaa ostaa tarvitsemiaan palveluita.

Suomessa on jo nyt pohjoismaiden korkeimmat asiakasmaksut. OECD:n arvioiden mukaan juuri asiakasmaksut ja epätasa-arvo palveluiden saatavuudessa aiheuttavat ja ylläpitävät eri väestöryhmien suuria hyvinvointi- ja terveyseroja. Hallitus heikentää tietoisilla valinnoillaan tilannetta entisestään.

– Samalla kuntien peruspalveluiden laatua heikennetään. Palveluihin kohdistuvat säästöt yhdessä etuusleikkausten kanssa heikentävät merkittävästi pienituloisten ja paljon palveluita tarvitsevien ihmisten asemaa. Tämä näkyy myöhemmin heikentyvänä terveytenä ja hyvinvointina sekä raskaamman ja kalliimman hoidon ja muun palvelun tarpeena, Kiljunen arvioi.

Tuottaako mikään hallituksen etuusleikkauksista, maksukorotuksista ja palveluheikennyksistä todellista säästöä?

– Mielestäni ei, Kiljunen toteaa. Pikemminkin hallituksen tekemät päätökset tulevat pitkällä aikavälillä yhteiskunnalle entistä kalliimmaksi.