Kiljunen: Onko hallitus edelleen leikkaamassa lisää lasten päivähoidosta?

Anneli Kiljunen

Ministeri Grahn-Laasonen (kok) valmisteli lainsäädäntöä, jonka mukaan esikoulussa olevien lasten varhaiskasvatus poistuisi ja tilalle tulisi iltapäiväkerhotoimintaa. Käytännössä tämä olisi tarkoittanut sitä, että eskari-ikäisten lasten varhaiskasvatusoikeus poistuu. Tämän lisäksi hoitomaksujen perusteet muuttuisivat, henkilöstömitoitusta vähennettäisiin ja ryhmien kokoa suurennettaisiin. Ministeri perusteli asiaa vielä torstaina eduskunnan kyselytunnilla kuntien taloudellisella tilanteella.

– Nyt ministeri on tietojen mukaan ilmeisesti perumassa suunnitelmat esikoululaisten varhaiskasvatusoikeuden poistumisesta, mikä on hyvä asia. Opposition vaikuttaminen tuottaa tulosta. On hienoa, että hallitus kuunteli varhaiskasvatuksen ammattilaisia ja vanhempia, joiden keskuudessa suunnitelmat herättivät suurta huolta. Lapsista ja heidän varhaiskasvatuksestaan säästäminen on vaarallista ja kestämätöntä, sanoo SDP:n kansanedustaja Anneli Kiljunen ja jatkaa:

– Vaikka suunnitelmat ovatkin ehkä muuttumassa, epäselvyyttä on edelleen: aikooko hallitus perua varhaiskasvatuksen säästöt kokonaan vai siirtää 65 miljoonan euron kaavaillut säästöt muualle lapsiperheiden aseman heikentämiseen?

Lisätiedot:
Anneli Kiljunen