Kiljunen on pettynyt Kouvolan hovioikeutta koskevaan ratkaisuun

Kansanedustaja Anneli Kiljunen on pettynyt Kouvolan hovioikeutta koskevaan ratkaisuun.

– Oikeusministeri Henrikssonin esityksen mukaisesti Kouvolan ja Kuopion hovioikeudet, samoin kuin hallinto-oikeudet yhdistetään ja istuimet sijoitetaan Kuopioon. Se on synkkä uutinen Kaakkois-Suomelle, Kiljunen toteaa.

– Oikeusministerin linjausta ei voi ymmärtää. Se, että Kuopio olisi ”maantieteellisessä keskiössä”, on vähintäänkin tulkinnanvarainen ajatus. Kouvola on raideliikenteen keskuskaupunkeja ja sen sijainti on otollinen mielestäni myös tulevaisuuden kehityssuuntia ajatellen, arvioi Kiljunen.

– Sen sijaan olen tyytyväinen, että Kouvola säilyy oikeuden istuntopaikkana ja mahdollisesti nykyiset työpaikatkin osin säilyvät.

– On tärkeää, että palvelut voidaan tuottaa siellä, missä se on tarkoituksenmukaisinta. Myöskään työntekijät eivät kokeneet mielekkäänä siirtymistä Kuopioon. Monet tosiasiat puhuivat Kouvolan puolesta. Pieni lohdutus on, että Hallinnon ja aluekehityksen ministerityöryhmä pääsi edes tältä osin asiassa järkevään ratkaisuun,