Kiljunen: Omaishoitajat tarvitsevat palveluita, eivät poppakonsteja

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Anneli Kiljunen (sd.) kiittää hallitusta ensi vuodelle osoitetusta lisärahoituksesta omaishoitajien palveluiden parantamiseen.

– Hallitus on tehnyt tärkeän linjauksen lisätä 4,8 miljoonaa euroa peruspalvelujen valtionosuuksiin omaishoidon kehittämiseksi ensi vuoden budjetissa. Raha on tarkoitettu omaishoitajien hyvinvointi- ja terveystarkastuksiin sekä sijaishoidon lisäämiseen. Terveystarkastus on tärkeä, muttei yksinään riittävä keino hyvinvoinnin tukemiseen. Hoidon ja kuntoutuksen tarpeeseen on kunnissa myös vastattava, Kiljunen toteaa.

– Vietämme tällä viikolla kansallista omaishoitajaviikkoa, joten tämä on myönteinen uutinen varmasti moniin teemaviikon tapahtumiin, huomauttaa Kiljunen, joka toimii myös Omaishoitajat ja Läheiset –Liiton puheenjohtajana.

Kiljunen muistuttaa, että omaishoidon tukea pitää kehittää kokonaisuutena.

– Mikään poppakonsti, jolla vaikkapa vain siirretään tuen maksatus Kelaan – kuten esimerkiksi Keskusta on esittänyt vaihtoehtobudjetissaan – ei paranna omaishoitajien asemaa aidosti. Pelkällä pienellä tukipalkkiolla ei omaishoitaja pärjää, vaan olennaista on nimenomaan palkkion rinnalla saatavat palvelut, hän toteaa.

Kiljusen mukaan jatkossa omaishoitoon on saatava valtakunnalliset yhdenvertaiset kriteerit ja myös tukipalkkion tasoa on parannettava, kuten kansallisessa kehittämisohjelmassa linjataan.

– Kannustan vahvasti hallitusta aloittamaan omaishoidon tukea koskevan uuden lainsäädännön valmistelun mahdollisimman pikaisesti, Kiljunen päättää.