Kiljunen: Miten hallitus voi pelata peliä ihmisten elämällä?

Anneli Kiljunen

SDP:n kansanedustaja Anneli Kiljunen ihmettelee kuluneen viikon hallituslinjauksia.

Viime kyselytunnilla SDP kysyi miksei hallitus jatka viime hallituskaudella käynnistettyjä hometalkoita, eli jatka sisäilmaongelmaisten koulujen ja päiväkotien korjaamista. Lisäksi SDP kysyi eduskunnassa olevaan korjausavustuksia koskevaan lakiin liittyen, miksi terveyshaitta-avustuksista luovutetaan eli niiden maksaminen lopetetaan.

– Tämän viikon kyselytunnilla päädyttiin hämmentävään tilanteeseen, jossa vaikutti sille, ettei ministeri Tiilikainen tuntunut tietävän itsekään, että terveyshaitta-avustus ollaan lakkauttamassa, vaan kiisti oman esityksensä salissa. Kyseessä on monen homeloukussa olevan viimeinen oljenkorsi, jolla voisi päästä pois homeisesta asunnosta terveeseen elinympäristöön.

Kiljunen on huolissaan hallituksen tavasta tehdä älytöntä politiikkaa asioilla, joilla on suuri ja konkreettinen merkitys ihmisen arjessa pärjäämiseen.

– Eilen saimme kuulla, että hallitus on taipunut perumaan järjettömän lakiesityksen, jossa yli 75-vuotiaat vammaiset henkilöt olisivat pudonneet vammaispalvelulain piiristä. On hyvä asia, että hallitus näki tässä asiassa viimein järjenvalon, mutta tällaisia esityksiä ei pitäisi päästää edes näin pitkälle. Lisäksi tämä ei suinkaan ole ensimmäinen asia, jossa hallitus on joutunut perääntymään, vaan lista tuntuu kasvavan viikko viikolta. Toivoisin, että tämän linjan mukaisesti hallitus seuraavaksi peruisi hoitajamitoituksen alentamisen.

– Tämä on kummaa peliä ihmisten luottamuksella ja arjella. Ei politiikkaa pidä näin tehdä, että ensin hallitus esittää jotain puolihuolimatonta ja ihmisten arkeen kipeästi käyvää, sitten oppositio esittää faktat ja saa hallituksen luopumaan järjettömistä esityksistään.

– Toivon todella, että hallitus jatkossa perustaa esityksensä tutkittuun ja selvitettyyn tietoon ja lopettaa ihmisten arjella leikkimisen. Nyt puhutaan sen kokoluokan asioista, että ne saavat leikkausuhan alla elävät valvomaan öitä.