Kiljunen lastensuojelun laatusuosituksista: Yhteistyö tärkeintä

Kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan varapuheenjohtaja Anneli Kiljunen (sd.) pitää tärkeänä, että tänään julkistetut lastensuojelun laatusuositukset viedään kunnissa käytäntöön, jotta lastensuojelupalveluiden laatua ja asiakkaiden osallisuutta voidaan vahvistaa.

– Lastensuojelussa on eri syistä johtuvia haasteita, joihin sekä suosituksilla että lainsäädäntömuutoksilla puututaan. Suosituksissa muistutetaan aivan oikein, että lapsi on lastensuojelun ensisijainen asiakas. Perhettä ei saa koskaan ulkoistaa omasta elämästään. Lapsien ja vanhempien on voitava luottaa, että saavat ymmärrettävää tietoa tarjolla olevasta tuesta ja pääsevät vaikuttamaan oman asiansa käsittelyyn. Näin ihmisten aito osallisuus voi toteutua, Kiljunen toteaa.

Kiljunen nostaa laatusuosituksista erityisen tärkeänä esiin yhteistyön merkityksen.

– Lapsen tarpeet on arvioitava ammattilaisten ja perheen yhteistyönä. Vastaavasti lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän tulee huolehtia siitä, että viranomaisyhteistyö on toimivaa ja osapuolet tuntevat yhteistyön tarkoituksen ja tavoitteet. Tämä edellyttää myös, että sosiaalityön kuormittavuutta kevennetään.

– Samalla kun lastensuojelutyöstä on tehtävä aiempaa vaikuttavampaa, meidän on satsattava vahvasti ennaltaehkäiseviin palveluihin, joilla tuetaan jokaisen lapsiperheen tavallista arkielämää. Näin ehkäistään lastensuojelun tarvetta ja saadaan aikaan myös kestävää taloudellista säästöä, Kiljunen linjaa