Kiljunen: Lasten oikeuksista ei saa tinkiä

Kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan varapuheenjohtaja Anneli Kiljunen (sd) on huolissaan kuntien päätöksistä lomauttaa lastensuojelun henkilöstöä. Päätöksiä on tehty mm. Kouvolassa ja Joensuussa.

– Meille on juuri tullut eduskunnan käsittelyyn budjettiesitys, jossa osoitetaan 4,65 miljoonaa euroa lisää valtionapua lastensuojelun järjestämiseksi aiempaa paremmin. Lastensuojelu ei kuitenkaan parane, jos kunnissa siihen ei satsata riittävästi, Kiljunen toteaa.

– Lastensuojeluilmoituksen kiireellisyys on selvitettävä viikossa ja suojelun tarve kolmessa kuukaudessa. Aikarajojen tarkoitus on puuttua nopeasti lapsen elämäntilanteeseen. Se ei ole suositus, vaan velvoite, Kiljunen linjaa.

– Kuitenkin monet kunnat lipeävät määräajoista. Tiedämme, että ennaltaehkäisy ja varhainen puuttuminen ovat kaikkein tehokkainta lastensuojelua. Siksi pitäisi ottaa oppia hyvistä käytännöistä, esim. Imatralta, joka on panostanut vahvasti perhetyöhön. Neuvolaikäisten lasten vanhempien tukeminen ja tavallisen arjen palvelut on tehokkainta lastensuojelutyötä. Se on inhimillisesti ja taloudellisesti paras toimintamalli, Kiljunen arvioi.