Kiljunen: lapsiperheille parannuksia

Valtiovarainvaliokunnan jäsen, kansanedustaja Anneli Kiljunen (sd.) on tyytyväinen valtiovarainministerin budjettiesityksen vahvoihin työllisyyssatsauksiin.

– Työllisyyden parantaminen on meille tällä hetkellä kaikkein tärkein asia. Vain sitä kautta talous vahvistuu ja ihmisten hyvinvointi kasvaa, Kiljunen painottaa.

– Budjettiesityksessä on myönteistä myös se, että lapsiperheille kohdennetaan parannuksia verotuksen kautta. Erityisen iloinen olen eläkeläisten verotuksen keventämisestä ja pienten eläkkeiden tason nostamisesta, Kiljunen toteaa.

Myös eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan varapuheenjohtajana toimiva Kiljunen on huolissaan kuntien peruspalveluista.

– Suurena ongelmana on, ettei vanhuspalvelulain toimeenpano ole onnistunut toivotulla tavalla. Vanhuksia on jätetty yksin riittämättömien tukien ja palveluiden varaan. Tarvitsemme edelleen suurempaa satsausta kotiin tuotaviin palveluihin ja ikäihmisten arkisen selviytymisen vahvistamiseen, Kiljunen linjaa.

Anneli Kiljunen vaatii, että omaishoitajien asemaan tehdään pikaisesti parannuksia.

– Omaishoito koskettaa hoidettavia, jotka ovat usein täysin riippuvaisia omaishoitajien avusta. Omaishoito koskettaa myös koko perhettä ja muita läheisiä. Perheitä ei saa ajaa ahdinkoon omaisen hoidon tarpeen vuoksi. Omaishoitolainsäädännön valmistelu on käynnistettävä välittömästi, Kiljunen vaatii.

– Omaishoito säästää yhteiskunnan resursseja, se on taloudellisesti erittäin järkevä panostus. Siksi olisi välttämätöntä satsata jo ensi vuoden budjetissa esim. omaishoitajien terveydenhuollon vahvistamiseen, Kiljunen ehdottaa.