Kiljunen: Kokoomusta ei kiinnosta

Kansanedustaja Anneli Kiljunen (sd.) on järkyttynyt kokoomuksen suhtautumisesta pienituloisten eläkeläisten toimeentuloon.

– Kokoomusta ei kiinnosta. Vaikuttaa että he ovat täysin välinpitämättömiä kaikkein pienituloisimmista eläkkeensaajista. Valtiovarainministeri Rinne esitti takuueläkkeen 10 euron korotusta, jotta myös kaikkein pienituloisimmat eläkeläiset saisivat parannuksen arkiseen toimeentuloonsa, mutta se ei kelvannut kokoomukselle. Se on käsittämätöntä ja se on todella vastuutonta sekä kertoo myös kokoomuksen arvomaailmasta, Kiljunen kommentoi.

– Myönteistä on kuitenkin, että pieni- ja keskituloisten eläkkeensaajien tilannetta parannetaan eläketulovähennystä korottamalla. Samoin positiivista on, että pieni- ja keskituloisten lapsiperheiden verotusta kevennetään, Kiljunen toteaa.

– Myös oppivelvollisuusiän nostamisen torppaaminen on tyly veto kokoomukselta. Lisävuosi olisi käytännössä tarkoittanut, että jokainen nuori saa oikeuden peruskoulun jälkeiseen opiskeluun. Onneksi demarit ovat panostaneet nuorisotakuuseen, jonka avulla moni nuori saa tarvittavaa tukea omaan elämäntilanteeseensa, Kiljunen arvioi.

– Meidän on edelleen parannettava oppimisen mahdollisuuksia lapsille ja nuorille. Tämä tarkoittaa panostamista perusopetukseen ja  tarvittavaan oppimiseen tukeen, ryhmäkokojen on oltava kohtuullisia ja opoja tarvitaan lisää, jotta nuoret saisivat riittävän tuen jatko-opintoihin, Kiljunen listaa

Myönteisenä asiana on Kiljunen nostaa esiin sosiaalihuoltolain etenemisen.

– Laadukas sosiaalipalveluita koskeva laki auttaa sekä lapsiperheitä että ikääntyviä saamaan paremmin tarvittavat palvelut. Lapsiperheille erityisen tärkeää on, että kotipalvelut palautetaan tavallisten perheiden arkiseksi palveluksi, jota saa ilman lastensuojelun tarvetta, Kiljunen linjaa.