Kiljunen: Kehysriihestä vastuullinen lopputulos

Kansanedustaja Anneli Kiljunen (sd) näkee hallituksen tekemässä vaikeassa kehyspäätöksessä myös myönteisiä asioita.

– Kokonaisuutta voi pitää tilanne huomioiden kestävänä ja vastuullisena. Myös sosialidemokraateille tärkeät työ ja oikeudenmukaisuus on huomioitu, Kiljunen toteaa.

– Maakunnan ja koko Suomen kannalta olen erittäin tyytyväinen siihen, että vt 6 käynnistyy tämän vuoden aikana. Tämä parantaa liikenneturvallisuutta sekä vahvistaa työllisyyttä ja tuo maahamme talouskasvua.

Myönteistä on myös, että kuntien palveluihin ei kohdenneta lisää säästöjä. Tämä mahdollistaa palveluiden kehittämisen ja parantamisen, Kiljunen arvioi.

– Myönteisenä pidän myös oppivelvollisuusiän nostoa, sillä se parantaa nuorten jatko-opintoihin siirtymisen ja ehkäisee syrjäytymistä, Kiljunen jatkaa.

– Kaikkein vaikeimmat päätökset tehtiin pieni- ja keskituloisiin lapsiperheisiin kohdistuvissa säästöissä. Nyt on tärkeää, että kehysriihen päätösten kokonaisvaikuttavuus lapsiperheisiin arvioidaan ja tehdään mahdollisia tarkennuksia tulevan budjetin yhteydessä, Kiljunen linjaa.

– On tärkeää, että velkaantuminen taittuu tämän kehyskauden aikana ja kestävyysvajetta pystytään pienentämään. Suomen talouden ja tulevaisuuden maaperää on vahvistettu ja parannettu. Tämä antaa meille tulevaisuudessa paremmat edellytykset työllisyyden vahvistamiseen, palveluiden parantamiseen, sosiaaliturvan kehittämiseen ja siten hyvinvoinnin turvaamiseen, Kiljunen summaa.