Kiljunen kehottaa Vanhasta ottamaan oppia Obamasta

SDP:n eurovaaliehdokas ja kansanedustaja Kimmo Kiljunen haluaa oikaista pääministeri Matti Vanhasen blogissaan esittämiä virheellisiä väitteitä Suomen elvytyspolitiikasta.

– Vanhanen on tietyllä tavalla oikeassa väittäessään Suomen satsaavan elvytykseen. Suomi on toki elvyttänyt, mutta 90 %:sesti veronkevennysten kautta tapahtuva elvytys on todella tehotonta.

Vanhasen väitteeseen hänen toisen hallituksensa sosiaalisesta politiikasta ja vain ”maltillisista” veronkevennyksistä Kiljunen vastaa vertaamalla Suomen elvytystä Yhdysvaltoihin, jossa presidentti Obaman johdolla on elvytyksen painopiste aivan toisenlainen, kuin Suomessa.

– Pääministeri voisi ottaa oppia Obamasta, joka näyttää koko maailman mitassa tekevän sosialidemokraattisinta politiikkaa. Samaan aikaan kun Suomi tuhlaa lähes kaikki elvytysvaransa massiivisiin veronkevennyksiin, niin Yhdysvallat kohdentaa selvästi yli puolet omasta elvytyksestään kulutusmenoihin, julkisiin investointeihin sekä tulonsiirtoihin. Suomi ei elvytä lainkaan tulonsiirtojen kautta. Se siitä tämän hallituksen sosiaalisuudesta.

Kiljusesta Vanhasen hallitus ei suhtaudu vakavasti työllisyydestä ja julkisista palveluista huolehtimiseen talouden heikentyessä. Bruttokansantuote on supistunut noin 11 prosenttia jo kolme kuukautta peräkkäin. Porvarihallitus seuraa kriisin syvenemistä kädet taskuissa. Elvytystoimiin nyt luettavat verokevennykset päätettiin nekin suurelta osin jo ennen nykyistä kriisiä.

– Suoria työllisyyttä tukevia toimia ei ole juuri lainkaan. Työttömyys on rajulla kasvu-uralla ja näyttää siltä kuin hallitus olisi jo luovuttanut kamppailun. Onko Vanhasen hallitus toistamassa Ahon hallituksen karkean virheen päästämällä työttömyyden karkaamaan käsistä? Kuntien talouden heikentyessä ne ajautuvat leikkauksiin, koska hallitus ei halua niitä tukea. Tätä hallitusta ei voi syyttää ainakaan yliyrittämisestä!

Veroelvytyksellään rehvastelevan Vanhasen väitteet Suomen elvytyksen mittaluokasta Kiljunen tyrmää vertaamalla sitä Yhdysvaltojen elvytyspaketin kanssa.

– Jos USA:n elvytyspaketti suhteutettaisiin Suomen talouden kokoon, merkitsisi se meillä noin 1,4 miljardin euron lisäpanostusta julkisiin palveluihin. Haluaako Vanhanen kyseenalaistaa tämänkin faktan?