Kiljunen: Joustava hoitoraha tukee työelämään osallistumista

— Esitys uudesta, joustavasta hoitorahasta on toivottu, raikas avaus. Kun sen yhdistää joustavaan ja laadukkaaseen päivähoitoon, jossa perheet maksavat vain käytetystä palveluajasta, pienten lasten vanhemmille avautuu aiempaa paremmat mahdollisuudet perheen ja työelämän yhteensovittamiseen, kommentoi kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan varapuheenjohtaja Anneli Kiljunen (sd).

Kiljunen on tyytyväinen kotihoidon tuen kehittämisryhmän esitykseen. Hän arvioi, että esitys on erityisen tärkeä etenkin pitkillä kotihoidon jaksoilla oleville vanhemmille sekä heikosti työelämään kiinnittyneille nuorille äideille, joiden työelämään siirtymistä joustava tuki helpottaa.

— Tarvitsemme kannustimia ja valinnan mahdollisuuksia, jotka lisäävät työelämään osallistumista. Joustavassa hoitorahassa on kyse juuri tällaisesta ”työntekoporkkanasta”, Kiljunen toteaa.

Kiljusen mukaan myös työelämän pitää huomioida entistä paremmin perheiden tarpeet ja elämäntilanteet.

— Nyt työmarkkinoille onkin saatava aitoja mahdollisuuksia osa-aikatyöhön, joka myös perustuu joustoon ja hyvään yhteistyöhön ja yhteisymmärrykseen työnantajan kanssa, Kiljunen perustelee.

— Olen vakuuttunut, että tästä hyötyvät kaikki!