Kiljunen ja Salonen: Miksi hallitus kieltäytyy avaamasta sote-solmuaan?

SDP:n kansanedustajat, sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet Anneli Kiljunen ja Kristiina Salonen ihmettelevät hallituksen toimintaa sote-työskentelyssä.

– Kokoomus tuntuu päättäneen, ettei hallituksen sote-solmua aukaista ja näyttää siltä, että samassa solmussa seisoo myös keskusta. Esitin tänään valiokunnassa, että kiertäisimme hallituksen pahimman solmukohdan, eli Vaasan tilanteen, ja jatkaisimme normaaliin menettelytapaan ns. emolain käsittelyä valiokunnassa, kunnes hallitus saa omat kuvionsa selviksi. Tämä ei kuitenkaan hallituspuolueille käynyt, ihmettelee Kiljunen.

– Valiokunnan jäsenenä on hyvin vaikea ymmärtää, miksi väkipakolla käsitellään mietintöluonnosta, jonka pykälät vielä tarkentuvat myöhemmin. Eikä meidän tyhjänpanttina tarvitse odottaa pykälien valmistumista, sillä ainakin oppositiolla on valmius käsitellä heti maakuntalakia. Sen mietintöluonnos on valmis ja sitä olemme käsitelleetkin jo hyvän matkaa. Tehdään se nyt odoteltaessa alta pois ja siirrytään sen jälkeen valinnanvapauteen. Se olisi loogista ja hyvän lainsäädäntötyön mukaista, sanoo Salonen.

Valiokunnassa on kuohunut tänään muutenkin. Sosiaali- ja terveysministeriö lähetti jälleen tänään uusia aineistoja soten valinnanvapautta koskevaan lainsäädäntöön.

– Kun uusia asioita tuodaan pöytään, on valiokunnalle taattava mahdollisuus materiaaliin tutustumiseen. Tämänpäiväinen käsittelytapa sekoittaa valiokunnan työskentelyä entisestään ja hankaloittaa jo ennestään erittäin haasteellista valmistelutyötä, summaa Kiljunen.