Kiljunen: Itsemääräämis-oikeuteen vahvistusta ja vammaissopimukseen vauhtia

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Anneli Kiljunen (sd) on erittäin tyytyväinen, että sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden itsemääräämisoikeutta koskeva laki tulee viimein eduskunnan käsittelyyn. Hallitus päätti asiasta torstaina ja esitys tulee eduskunnan käsittelyyn alkusyksystä.

– Lakia on todellakin odotettu, sillä ihmisten itsemääräämisoikeus on eri tilanteissa ollut epäselvä. Se ei ole asiakkaan eikä henkilöstön kannalta oikein, Kiljunen toteaa.

– Lähtökohtana on velvollisuus edistää aina asiakkaan itsemääräämisoikeutta ja määrittää tarkasti tilanteet, joissa tätä oikeutta voidaan rajoittaa. Käytännössä rajoittaminen on aina viimeinen toimintatapa. Ennakoiminen, kuten tilaratkaisut ja  itsemääräämisoikeutta tukevat työmenetelmät on pääsääntö. Erityisen merkittävä laki on noin 1000-2000 kehitysvammaiselle ja 23 000 muistisairaalle ihmiselle ympärivuorokautisissa palveluissa sekä yli 4000 asukkaalle psykiatrisissa asumispalveluissa, Kiljunen selventää.

– Pidän tärkeänä sitä, että julkinen valta edistää jokaisen ihmisen perusoikeuksien toteutumista. Jokaisella meistä tulee olla oikeus henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen sairaudesta tai vammasta riippumatta, Kiljunen linjaa.

– Erityisen odotettu tämä lainsäädäntö on kaikkien vammaisten henkilöiden kannalta, sillä se on ollut yhtenä edellytyksenä YK:n kansainvälisen vammaissopimuksen ratifioinnille. Nyt voimme siltäkin osin edetä ja vahvistaa vammaisten henkilöiden syrjinnän kieltoa sekä yhdenvertaista kohtelua ja osallisuutta kaikilla elämänalueilla, Kiljunen iloitsee.

Lisätietoja Anneli Kiljunen 050 511 3123