Kiljunen: Hyvinvointipalveluihin panostaminen kannattaa

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Anneli Kiljunen (sd) on tyytyväinen valtiovarainministeri Urpilaisen budjettiesityksen lupaukseen hyvinvointipalvelujen vahvistamisesta. Mm. vanhuspalvelulain toimeenpanoon satsataan 54,5 miljoonaa euroa ja omaishoidon tukipalvelujen parantamiseen 10 miljoonaa euroa.

– Vanhuspalvelulaki on erittäin tärkeä uudistus, joka vahvistaa ikäihmisten oikeutta saada hänen tarvitsemansa palvelut. Pelkkä oikeus ei kuitenkaan riitä, vaan palvelutarpeet on selvitettävä yksilöllisesti ja palvelut on myös saatava tarpeen mukaan, Kiljunen toteaa. – Siksi on tärkeää, että hallitus panostaa kunnolla tämän lain toteuttamiseen.

– Omaishoidon roolia nyt ja tulevaisuuden hoitomuotona ei voi varmaan liikaa korostaa. Onkin erittäin hyvä, että budjetti tuo helpotusta myös omaishoidon tukipalvelujen rahoittamiseen. Tulevaisuudessa, kun omaishoidon kehittämisohjelma valmistuu, on varmasti tehtävä entistä suurempia satsauksia omaishoitajien aseman parantamiseen, Kiljunen arvioi.

Kiljusen mukaan samanlaista järkevää ja ennaltaehkäisevää politiikkaa on satsaaminen lastensuojelun kehittämiseen.

– Olennaista on saada lapsiperheiden arjen palvelut toimimaan, millä vähennetään ylipäätään lastensuojelun tarvetta sekä satsata lastensuojelun ammattilaisten riittävyyteen kunnissa.