Kiljunen: Hoitajamitoitusleikkausten peruuttaminen on oikea ratkaisu

Anneli Kiljunen

– Päätös hoitajamitoituksiin kohdistuvan leikkauksen peruuttamisesta on oikea ja turvaa monen ikäihmisen, omaisen ja hoitohenkilökunnan mielenrauhaa, toteaa SDP:n kansanedustaja, eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Anneli Kiljunen.

– On käsittämätöntä, että hallitus haki säästöjä heikentämällä henkilöstömitoitusta. Hallituksen toimet ovat aiheuttaneet ihmisille pelkoa ja ahdistusta. Vanhuspalvelulaista huolimatta saamme yhteydenottoja siitä, miten hoitajia on liian vähän ja vanhukset jäävät kiireessä huonolle hoidolle. Meidän tulisi kehittää ja parantaa hoitoa ja tähän oleellisesti liittyy riittävä ja osaava henkilöstö. Jokainen ymmärtää, että ikääntynyttä ihmistä on mahdotonta hoitaa kunnioittavasti, jos työpäivän läpi on juostava ja jokaisesta sekunnista tingittävä. Siksi hoitajamäärää ei saa laskea, Kiljunen toteaa.

– Hoitajamitoitus ei kuitenkaan ole ollut ainoa kaavailtu heikennys vanhuspalveluihin. Muut hallituksen tekemät ehdotukset koskevat hoitajien geriatrisen moniammatillisen osaamisen heikentämistä. Hallitus on edelleen viemässä ikäihmisiltä oikeuden vastuutyöntekijään. Käytännössä hallituksen esitys tarkoittaa sitä, että vanhuksella ei ole jatkossa työntekijää, joka huolehtii kokonaisvaltaisesti hänen hyvinvoinnistaan ja eduistaan. Eniten tällaiset heikennykset koskettavat niihin ikäihmisiin, joilla ei ole lähiomaisia huolehtimassa oikeusturvasta eikä oikeanlaisesta palvelun saannista, muistuttaa Kiljunen.

– Hallituksen on vahvistettava geriatrista moniammatillista osaamista sekä turvattava jokaiselle vanhukselle vastuutyöntekijä, jos hän sitä tarvitsee. Kyse on ikääntyvien ihmisten arvostuksesta ja kunnioittamisesta sekä luottamuksesta saada hyvää hoitoa kun sitä tarvitsee. Hallituksen on peruttava myös nämä leikkaukset! Kiljunen vaatii.