Kiljunen: Hallitus vaikeuttaa entisestään lapsiperheiden elämää

Anneli Kiljunen

SDP:n kansanedustaja Anneli Kiljunen kritisoi hallituksen päätöstä korottaa päivähoitomaksuja 22 prosentilla. Kiljusen mielestä hallitus ajaa päätöksellään suomalaisperheiden äidit takaisin kotiin.

− On käsittämätöntä, miten hallitus kohtelee lapsiperheitä. Hallituksen kylmä ja tunteeton politiikka ajaa lapsiperheet vaikeuksiin ja ahtaalle. Hallitus tekee säästöpäätöksiä ilman todellisia vaikutusarviointeja siitä, miten tehdyt säästöt vaikuttavat perheiden hyvinvointiin välittömästi ja pitkällä aikavälillä, Kiljunen moittii.

Kiljunen muistuttaa hallitusta omasta tavoitteestaan parantaa Suomen työllisyyttä ja kannustaa ihmisiä töihin. Nyt hallitus kuitenkin omilla toimillaan vaikuttaa aivan päinvastaisella tavalla.

− Kannattaako keskituloisen perheen isän tai äidin enää mennä töihin, jos päivähoitomaksut nyt nousevat hallituksen esittämällä tavalla? Silloinhan työstä saatu taloudellinen hyöty leikkaantuu lasten päivähoitomaksujen takia. Hallituksen päätös korottaa päivähoitomaksuja on täydellisessä ristiriidassa työllisyyden edistämisen kanssa.

Kiljunen muistuttaa, että hallitus on jo aikaisemmin kohdistanut lapsiperheisiin monia heikennyksiä. Kilpailukykysopimus tulee leikkaamaan myös lapsiperheiden toimeentuloa. Lisäksi hallitus on kaksinkertaistanut iltapäiväkerhomaksut. Myös monet liikkumiseen asumiseen ja lasten harrastuksiin liittyvät maksut nousevat.