Kiljunen: Hallitus unohti omaishoitajat

Kansanedustaja Anneli Kiljunen ihmettelee, mihin hallitus on unohtanut omaishoitajat.

– Vielä hallitusohjelmassa hallitus oli kohdentamassa rahaa omais- ja perhehoitajien sijaisjärjestelyihin, mutta tämänpäiväisessä budjettiesityksessä rahoitus puuttuu kokonaan, Kiljunen huomauttaa.

– Hallitus lupasi parantaa omaishoitajien asemaa, mutta tosiasia on, että se heikentää omaishoitajien tilanteita entisestään. Hallitus leikkaa eläkkeensaajien asumistukea, nostaa sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksuja, lisää lääkekustannuksia ja heikentää palveluiden henkilöstömitoituksia, mikä tulee vaikuttamaan palveluiden laatuun kun aikaa asiakkaille on entistä vähemmän. Näillä on suuri merkitys omaishoitoperheille, jotka käyttävät tukipalveluja ja lääkkeitä.

– Viime vaalikaudella SDP paransi omaishoitajien asemaa: omaishoitoon laitettiin lisämäärärahaa, lainsäädäntöä parannettiin, laadittiin laaja omaishoidon kansallinen ohjelma ja ministeri Huovinen käynnisti uuden omaishoitolain valmistelun. Tavoitteena oli luoda omaishoitoon yhtenäiset kriteerit koko Suomeen sekä vahvistaa omaishoitajien oikeusturvaa.

– Keväällä sekä keskusta että perussuomalaiset julistivat vaaliohjelmissaan yhtenäisten kriteerien ja tasa-arvoisen kohtelun tarvetta. Nyt näistäkin on vaiettu. Aikooko keskustavetoinen hallitus nyt haudata koko hankkeen, vaikka lupasi ennen vaaleja jotain ihan muuta?

– Omaishoitajat tarvitsevat vahvemman lain tuekseen, lainsäädännön valmistelua on jatkettava ja se on tuotava eduskunnan käsittelyyn mahdollisimman pian, Kiljunen vaatii.