Kiljunen: Hallitus ajaa päivähoidon maksuilla äidit kotiin

Anneli Kiljunen

SDP:n kansanedustaja Anneli Kiljunen tyrmää hallituksen esityksen päivähoitomaksujen korotuksesta. Esitys oli tiistaina eduskunnassa lähetekeskustelussa.

– Päivähoitomaksut nousevat osalla perheistä jopa yli viidenneksellä. Maksut eivät nouse vain hyvätuloisilla, vaan kahden huoltajan perheissä suurimmat korotukset kohdistuvat myös keskituloisille, Kiljunen huomauttaa.

– Kalliiksi käyneen päivähoidon vaihtoehtona on, että toinen vanhemmista jää kotiin hoitamaan lapsia. Tähän Sipilän hallitus on perheitä jo aiemminkin kannustanut, kun se on rajannut päivähoito-oikeutta ja kasvattanut ryhmäkokoja. Monessa lapsiperheessä varmasti pian mietitään, kannattaako töihin mennä enää ollenkaan, Kiljunen muistuttaa.

Työnteon kannustimet heikkenevät merkittävästi varsinkin sellaisissa perheissä, joissa toinen puoliso on pienituloinen.

– Hallitus puhuu jatkuvasti työllisyyden parantamisesta ja kannustinloukkujen purkamisesta. Samaan aikaan se ajaa pienten lasten vanhempia, erityisesti äitejä, pois työmarkkinoilta. Hallituksen puheiden ja tekojen välillä on valtava ristiriita, Kiljunen toteaa.

– Varhaiskasvatuksen heikentämisen lisäksi hallitus on myös kaksinkertaistanut aamu- ja iltapäivätoiminnan maksut, korottanut sosiaali- ja terveydenhuollon maksuja ja irrottanut lapsilisän indeksistä. Sipilän hallitus on jättämässä pysyvän jäljen lasten ja perheiden hyvinvointiin.