Kiljunen: Eerika-laki on elintärkeä

Kansanedustaja Anneli Kiljunen (sd.) kiittää hallitusta sosiaalihuoltolain varmistamisesta. Kiljusen mukaan sosiaalihuoltolaki, joka tunnetaan myös Eerika-lakina, on yksi tämän hallituskauden merkittävimmistä uudistuksista. Laki astuu voimaan 1.1.2015.

”Sosiaalihuoltolain tarpeellisuus on kyllä tiedetty pitkään. 8-vuotiaan Eerikan järkyttävä kohtalo avasi viimeistään kaikkien silmät, että tämä laki on kirjaimellisesti elintärkeä. Ihmettelen suuresti, että hallituksen piirissä on esiintynyt vastustusta tätä lakia kohtaan”, Kiljunen sanoo.

Sosiaalihuoltolaki on vahvasti ennaltaehkäisyyn panostava laki, joka puuttuu ongelmiin ja antaa tarvittavaa tukea jo ennen kuin perhe on lastensuojelun asiakas. Peruspalveluministeri Susanna Huovinen on sanonut, että asiakkaille on ratkaisevan tärkeää se, että apua on saatavilla juuri silloin, kun sitä tarvitaan.

”Olen tismalleen samaa mieltä ministeri Huovisen kanssa. Tämän lisäksi on varmistettava, että ihminen tietää, keneen pitää olla yteydessä.”

”Lailla saadaan lisää kotipalveluita lapsiperheille. Ne tulevat todella tarpeeseen, sillä tällä hetkellä tilanne ei ole hyvä”, Kiljunen muistuttaa.

Anneli Kiljunen on eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan varapuheenjohtaja ja Omaishoitajien liiton puheenjohtaja.