Kiitos sotiemme veteraaneille

Eduskunnan juhlatäysistunnossa 5.12. käsiteltiin eduskuntaryhmien yhteistä aloitetta, jolla lisätään veteraanien kuntoutusmäärärahoja ja laajennetaan sotainvalidien oikeutta laitoshoitoon.

Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jouni Backman kiitti ryhmäpuheenvuorossa sotiemme veteraaneja, joita ilman emme huomenna juhlisi maamme 95-vuotista itsenäisyyttä.

– Veteraanit ansaitsevat koko kansakuntamme kunnioituksen ja arvostuksen. Sen he myös koko kansalta jakamattomasti saavat. Itsenäisyyden alkuvuosien kansalliset jakolinjat umpeutuivat yhteisen tehtävän edessä talvi- ja jatkosodissa. Tehtävä ei ollut sen vähäisempi kuin itsenäisyyden säilyttäminen, painotti Backman Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuorossa.

– Liian moni menehtyi rintamilla. Liian moni haavoittui ja vammautui pysyvästi. Rintamilta selviytyneet ovat palvelleet isänmaataan eri tavoin myös sotien jälkeen. Aina ei ole ollut helppoa silloinkaan. Viimeistään nyt on kiitoksen aika. Suomen kansan edustajina kiitämme kaikkia veteraaneja tämän erityisistunnon muodossa.

Lopuksi ryhmän puheenjohtaja Jouni Backman vielä kiitti Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän puolesta sotiemme veteraaneja.

– Veteraanien keskuudessa on hyvin erilaisia elämäntarinoita ja elämäntilanteita. Jokainen niistä on yhtä arvokas. Toivottavasti nyt päätettävillä lisäresursseilla ja myös tulevalla vanhuspalvelulailla voidaan turvata jokaisen veteraanin yksilölliset tarpeet nykyistä paremmin. Sen he ovat ansainneet.