”Kevään eurovaalit ovat sosialidemokratian voittokulku”

Mitro Repo pitää erittäin outona, ettei sosialidemokraattien esiinmarssia huomioida lehdistössä ja eurovaalianalyyseissä.

Euroopan parlamentin kevään vaaleista on luvassa muutosvaalit. Vaikka Suomessa perussuomalaiset nostavat kannatustaan, ovat vaalien todelliset voittajat Euroopan tasolla sosialidemokraatit. Euroopan unionin 28 jäsenmaassa on tällä hetkellä 12 demaripääministeriä. Lisäksi seitsemässä muussa jäsenmaassa, kuten Suomessa, demaripuolueet istuvat hallituksessa. Eurovaaleja analysoivat tutkimukset osoittavat niin ikään sen, että EU-parlamentissa valta on vaihtumassa keskusta-vasemmistolaisille.

Mitro Revon mukaan Euroopan poliittinen kenttä on muuttunut talouskriisin myötä huimasti. Kansalaisten tyytymättömyys on kohdistunut etenkin talouskriisiin vääränlaista lääkettä syöttäneisiin keskusta-oikeistolaisiin puolueisiin. Moni oikeistohallitus on saanut Euroopassa jo vaihtua.

– Kaikista EU-jäsenmaista kahdessatoista on pääministerinä paraikaa demari, ja seitsemän muutakin demaripuoluetta istuu hallituksessa, toteaa Mitro Repo.

Mitro Repo ihmettelee, kuinka 19 demaripuolueen istuminen 28 EU-maan hallituksessa on voinut jäädä eurovaalikeskusteluissa näin vähälle huomiolle?

Repo korostaa, ettei Euroopassa ole meneillään euroskeptisten populistipuolueiden esiinmarssi, vaan sosialidemokratian vallankumousaalto, jossa kyse on nimenomaan tyytymättömyydestä Euroopan talouden hoitotoimenpiteisiin kriisin aikana.

Repo huomauttaa, että useiden tutkimusten mukaan EU-parlamentin voimasuhteet ovat kevään eurovaaleissa heilahtamassa tukevasti keskusta-vasemmistolaisten ryhmien eduksi. Nyt suurimpana oleva oikeistolainen Euroopan kansanpuolueen ryhmä (EPP) saattaa säilyttää suurimman ryhmän johtoasemansa vain nipin napin, sillä eurokriittiset nakertavat etenkin sen kannatusta.

– Sosialistien ja demokraattien (S&D), eli europarlamentin demariryhmän edustajapaikkamäärä näyttäisi tutkimustulosten valossa nousevan roimasti, toteaa Repo.

Repo ihmettelee, miksei asiasta pidetä suurempaa ääntä. Koolla on väliä, sillä suurimman ryhmän kärkiehdokkaasta on tulossa koko Euroopan komission puheenjohtaja! Kevään eurovaaleilla on valtava potentiaali tuoda todellinen kurssinmuutos Euroopan politiikkaan. Huomio on silti täysin kiinnittynyt Eurooppa-pelkoisten puolueiden rymistelyyn, toteaa Repo.

Taustaa: EU:n 28 jäsenmaassa on tällä hetkellä 12 sosialidemokraattista pääministeriä: Faymann (Itävalta), Di Rupo (Belgia), Thorning-Schmidt (Tanska), Fico (Slovakia), Milanovic (Kroatia), Butkevicius (Liettua), Ponta (Romania), Muscat (Malta), Oresharski (Bulgaria), Letta (Italia), Hollande/Ayrault (Ranska) ja Sobodka (Tsekki). Lisäksi sosialidemokraattinen puolue on mukana seitsemässä koalitiohallituksessa: Urpilainen (Suomi), Asscher (Alankomaat), Gilmore (Irlanti), Asselborn (Luxemburg), Venizelos (Greikka), Gabriel (Saksa) sekä Sloveniassa. Lisätietoa eurovaaleja koskevista tutkimuksista löytyy der Spiegelin artikkelista sekä unkarilaistutkimuksesta Policy Solutionsin sivuilta.