Keskusta jatkaa tuuleen huutamista

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, pankkivaltuutettu Pia Viitanen kysyy, mikä on keskustan veromalli.

Keskusta näyttää jatkavan tuuleen huutamista sen sijaan, että se kertoisi Suomen kansalle omat vaihtoehtonsa. Samalla, kun keskustan talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Mika Lintilä huutelee hallituksen suunnitelmien perään, hänen olisi tarpeen kysyä myös itseltään ja Juha Sipilältä, mikä on keskustan verovaihtoehto.

Keskustalla näyttää olevan kummallinen työnjako. Ryhmäpuheenjohtaja Tiilikainen arvostelee hallitusta liiasta yritysten suosimisesta ja talouspoliittisen ryhmän puheenjohtaja Lintilä taas yritysten kurjistamisesta. Lopputuloksena Keskusta ei ole vieläkään kertonut kansalaisille omaa yritysveromalliaan.

Keskusta liikkuu nyt sameilla vesillä, jossa ammutaan varmuuden vuoksi kaikkea liikkuvaa. Yhä useampi kuitenkin näkee, ettei puolue pysty kertomaan mitään rakentavaa vaihtoehtoa, vaan jää tyhjän räksyttäjäksi.

Vieläkään ei tiedetä edes sitä, ottaisiko keskusta nykytilanteessa velkaa enemmän vai vähemmän kuin hallitus. Ei ole liikaa vaadittu, että oppositio tuo esiin myös oman vaihtoehtonsa keskeisten talouslinjausten suhteen.

Hallitus on tehnyt isoja päätöksiä niin yritysverotuksessa kuin muutenkin talouden suunnan kääntämiseksi. Hallitus osoittaa myös tarpeellista nöyryyttä, kun se on ilmoittanut, että tulonjakovaikutukset käydään huolella lävitse ja hallituksella on valmius myös tehdä uusia, tarkentavia päätöksiä. Tämä on tärkeä linjaus, sillä on oikein, että virheet korjataan.

Ero vastuullisen hallitustoiminnan ja tyhjän huutamisen välillä on huomattava. Nyt tarvitaan myös oppositiolta oma vaihtoehto.