Keski-Suomen työllisyys edellyttäisi pekkarointia

Kansanedustaja Susanna Huovinen (sd.) vaati vappupuheessaan Kivijärvellä työ- ja elinkeinoministeri Mauri Pekkariselta vauhdikkaita toimenpiteitä kotimaakunnan työllisyyden parantamiseksi.

– Keski-Suomi on laahannut työllisyyskehityksessä maan surkeimpien joukossa jo vuosikausia. Ihmettelenkin, miksei pian kahdeksan vuotta elinkeinoasioita hoitanut elinkeinoministerimme Mauri Pekkarinen ole jo julistanut Keski-Suomea tehotoimenpiteiden kohteeksi. Perusteluja kyllä löytyisi, sillä meitä huonommin työllisyydessä menee vain Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Karjalassa, totesi Huovinen.

Huovinen hämmästeli myös hallituksen toimettomuutta koko maan työllisyyden hoidossa.
– Suomessa on tällä hetkellä lähes 300 000 työtöntä ihmistä. Lukema on hurja ja uhkaa vain kasvaa edelleen. Erityisen rajusti on kasvanut nuorisotyöttömyys. Me kaikki tiedämme, miten käy, jos kasvava nuorten joukko jätetään harhailemaan vuosikausiksi peruskoulun jälkeen ilman jatkokoulutusta, työtä tai muuta aktiivista tekemistä, Huovinen muistutti.

Susanna Huovinen painotti, että alle 35-vuotiaiden töihin osallistumisaste on Suomessa vain 31 prosenttia. Liian moni nuori jää ilman opiskelupaikkaa ja työhön pääsy venyy. Myös työkyvyttömänä on jo noin 20 000 nuorta. Nuorten masennus aiheuttaa vuosittain miljardien menot yhteiskunnalle, kun verotuloja ei kerry ja sairaudet aiheuttavat suuria hoitokustannuksia, inhimillisestä kärsimyksestä puhumattakaan. – Hallituksen olisi jo aika herätä tähän todellisuuteen, vaati Huovinen.

– Pääministeri Vanhasen hokema sosiaalisesti oikeudenmukaisesta hallituksesta on oikeasti köyhien ihmisten keskuudessa huono vitsi. Suomessa arvioidaan olevan jo noin 700 000 köyhää ihmistä. 150 000 suomalaista lasta elää köyhissä perheissä. Tämän hallituskauden aikana toimeentulotuen hakijoiden määrä on kasvanut 100 000 ihmisellä. Näille ihmisille hallitus siis kertoo olevansa oikeudenmukaisuuden puolella ja ministereiden puheissa vilisevät termit korotettu, parannettu, kehitetty ja edistetty. Miten tämä näkyy ihmisten arjessa, Huovinen kysyi.

Susanna Huovinen muistutti lisäksi, että porvarihallitus on koko taipaleensa yrittänyt olla jotain muuta kuin on. Sinivihreästä hallituksesta syntyy ilmeisesti mukavampi mielikuva kuin porvarihallituksesta. -Toivottavasti kansalaiset eivät anna sanakikkailun ja mainoskampanjoiden hämätä, sillä puheiden ja julistusten alta paljastuu aito porvarillinen ajattelu. Erilaista ulkoistamista ja yksityistämistä on viety vauhdilla eteenpäin ja jopa koulutuksen maksullisuutta väläytelty, Huovinen totesi.