Keski-Pohjanmaan tilanne rauhoitettava

Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä tukee esitystä Keski-Pohjanmaan tilanteen rauhoittamista. Ryhmän mielestä nykyasetusta ei pidä lähteä tämän minipätkähallituksen aikana muuttamaan.

Miapetra Kumpula-Natri kannatti edustaja Bjarne Kalliksen tekemää esitystä, joka koskee Keski-Pohjanmaan maakunnan suuntautumista.

– Tälle aloitteelle on SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilaisen ja koko sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän tuki. Näemme välttämättömänä, että nykyasetusta ei lähdetä tämän minipätkähallituksen aikana muuttamaan, sanoi Kumpula-Natri.

Kalliksen ponnessa esitetään, että ”Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan hallitus aikoo ottaa uudelleen käsiteltäväkseen asetuksella päätetyn Keski-Pohjanmaan maakunnan suuntautumisen. Näin on syntynyt haitallista epätietoisuutta väestön, hallinnon ja elinkeinoelämän keskuudessa. Koska hallituksen tulisi ohjelmassaan sitoutua siihen, ettei aluehallintouudistuksen toimeenpanoa enää miltään osin vaaranneta, eduskunta toteaa, ettei hallitus nauti eduskunnan luottamusta, ja siirtyy päiväjärjestykseen.”

Tämä ponsi kaatui tänään eduskunnan täysistunnossa.