”Kellon viisarit kulkevat ajassa taaksepäin” – Europarlamentaarikko Kumpula-Natrilta ei ymmärrystä aborttioikeuden kyseenalaistamiselle

Aborttikeskustelu nousi jälleen otsikoihin myös Suomessa, kun Alabaman osavaltiossa hyväksyttiin Yhdysvaltojen tiukin aborttilaki. Poru ei syntynyt tyhjästä – onhan osavaltion hyväksymä laki viemässä lainsäädäntöä lähes 50 vuotta ajassa taaksepäin ja se on selkeässä ristiriidassa Yhdysvaltain liittovaltiolain kanssa. Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natrilta ei heru ymmärrystä aborttioikeuden kyseenalaistamiselle.

– Kuten Alabaman tuore aborttilaki osoittaa, aborttioikeuden heikentäminen on paluuta kohti mennyttä, jolloin sukupuolten tasa-arvosta vain haaveiltiin, Kumpula-Natri painottaa.

– Valitettavasti naisten oikeuksien ja tasa-arvon suhteen kellon viisarit tuntuvat kulkevan väärään suuntaan muuallakin, kuin ainoastaan yhdessä Yhdysvaltain osavaltiossa. Naisten oikeutta aborttiin, toisin sanottuna naisten oikeutta päättää omasta kehostaan, sekä tasa-arvoa yleisestikin kyseenalaistetaan nyt joka puolella entistä tihenevällä tahdilla – myös Euroopassa.

Kumpula-Natri huomauttaa, miten esimerkiksi oikeusvaltion nakertamisessa ja muukalaisvastaisuudessa kunnostautunut Unkarin pääministeri Viktor Orbán on käyttänyt puheenvuoroja ”naisten velvollisuudesta kantaa vastuu Unkarin väestökehityksestä” ja hänen Fidesz-puolueensa on halunnut myös lopettaa yliopistoista kriittisesti sukupuolittuneisiin rakenteisiin suhtautuvan naistutkimuksen. Italiassa sisäministeri, Lega-puolueen johtaja Matteo Salvini ajaa suoranaisen antifeminismistä ja abortinvastaista politiikkaa ja lisäksi aborttioikeuden kumoamista on esitetty ainakin Puolassa, Liettuassa ja Slovakiassa.

– Ja kaikki varmasti muistavat kohun, kun Suomen ulkoministeri Timo Soini kyseenalaisti toistuvasti naisten itsemääräämisoikeutta omaan kehoonsa jopa virkamatkoillaan. Viimeisimpänä Espanjassa äärikonservatiivinen Vox-puolue sai roiman vaalivoiton ajettuaan muun muassa naisia lähisuhdeväkivallalta suojelevan lain kumoamista, Kumpula-Natri jatkaa.

– Realiteetit on tunnustettava. Olemme pitkään tuudittautuneet siihen, että positiivinen tasa-arvokehitys jatkuu ja naisten asema yhteiskunnassa alati vahvistuu.  Nyt on herättävä ja huomattava, ettei edes saavutetun tasa-arvon pysyvyyttä voi pitää itsestään selvyytenä.

Kumpula-Natri kuitenkin huomauttaa, että naisten oikeuksien loukkaamista ei ole pakko sietää. Hän korostaa, että viikon päästä sunnuntaina 26. toukokuuta Suomessa ja Euroopassa päätetään eurovaaleissa, mihin suuntaan yhteiskuntia ja Eurooppaa seuraavien vuosien aikana kehitetään.

– Äänestäessä kannattaa miettiä tarkkaan, minkälaiselle tulevaisuudelle äänensä antaa. Huoli oikeistopopulismista, eurovastaisuudesta, rasismista ja jopa fasismista osuu tasa-arvoon. Olemme nähneet, miten äärikonservatiiviset sukupuolikäsitykset ja oikeistopopulistinen ideologia kulkevat käsi kädessä. Olen vuosia kysellyt esimerkkiä todistamaan väitteen vääräksi – saamatta sellaista.

– Valitettavan usein unohtuu, että ääni oikeistopopulisteille on samalla ääni huonommalle tasa-arvolle. Vaaliuurnille astuttaessa on tärkeä pysähtyä miettimään, mihin ehdokkaasi on valmis: mitä hän aikoo tehdä naisten oikeuksien eteen niin työ- kuin yksityiselämässä? Oma kantani on selvä. Itse aion jatkaa tasa-arvon ja kaikille reilun työelämän puolustamista.