Kehittämisohjelma saatava sanoista tekoihin

Kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä vaatii, että tänään keskiviikkona 13. päivänä kesäkuuta julkistetussa Itä- ja Pohjois-Suomen kehittämisohjelmassa esitetyt ehdotukset ja avaukset on saatava mahdollisimman nopeasti työn alle. Työryhmä on lähtenyt uudella asenteella liikkeelle ja puhuukin Itä- ja Pohjois-Suomesta mahdollisuuksien alueena. Työryhmän lyhyen ja pitkän tähtäimen avaukset vahvistavat näiden alueiden lisäksi koko Suomen hyvinvointia.

– Pohjois-Suomea koskevat kehittämisehdotukset ovat hyviä. Kehittämisohjelmassa on useita avauksia, jotka on pantava liikkeelle mitä pikimmin, koska väestö vähenee ja vanhenee kovaa vauhtia. Hyvää on muun muassa se, että työryhmä nostaa korostetusti esille koulutustason parantamisen. Nuorten kannalta aloituspaikkojen lisääminen on tervetullut ehdotus, Ojala-Niemelä toteaa.

Hän pitää työryhmän käsitystä Venäjän merkityksestä Pohjois-Suomen elinkeinoelämälle juuri oikeaan osuvana.

– Tarvitsemme kipeästi lisää työpaikkoja. Uskon myös, että itänaapurimme merkitystä voidaan hyödyntää paljon nykyistä paremmin. Valtiovallan tuki on tässä työssä ensiarvoisen tärkeä. On siis panostettava venäjän kielen ja kulttuurin osaamiseen sekä liiketoimintaosaamiseen.

Ojala-Niemelän mukaan pitää muistaa, että perinteiset elinkeinot, matkailu ja erilaiset muut liiketoiminnot aina kaivosteollisuutta myöten on sovitettava kestävällä tavalla yhteen. Hänen mielestään on suunnitelmallisesti huolehdittava pohjoisen luonnosta ja luonnonvaroista.

– Siitä olen tyytyväinen, että työryhmä pitää Pohjois-Suomen kasvuedellytysten perustana myös tieto- ja liikenneyhteyksien kehittämistä. Suomen kehityksen ja hyvinvoinnin kannalta toimivat liikenneyhteydet ovat ensiarvoisen tärkeitä. Yhteyksien avulla kuljetetaan tavaroita, palveluita, osaamista, työvoimaa ja pääomia. Onkin tärkeää, että keskeiset lentoyhteydet Pohjois-Suomeen turvataan, panostetaan nopeisiin laajakaistayhteyksiin sekä rakennetaan toimivat rautatieyhteydet aina Jäämerelle asti.

– Meillä on muuta maata huomattavasti pitemmät välimatkat, jotka lisäävät kustannuksia. Yhteyksien pitää toimi, jotta kasvua tapahtuu. Tarvitsemme myös paremmat kansainväliset yhteydet, mikä on noteerattukin kehittämisohjelmassa.

– Tyytyväisyydellä katselin työryhmän väliraportin esitystä, jossa esitetään esimerkiksi Euroopan Unionin arktisen informaatiokeskuksen perustamista Rovaniemelle. On luontevaa, että Rovaniemelle keskitettäisiin arktista osaamista. Samoin avaruuden ja ilmakehän tutkimuksen keskittyminen Sodankylään on kannatettavaa, kiittelee Ojala-Niemelä.

– Tarvitsemme lisää työpaikkoja ja investointeja. Tämä onnistuu parhaiten, kun avausten ja kehitysehdotusten takana on vankka edustus koko maakunnasta. Nythän tavoitteena on käynnistää useita työryhmän ehdotuksia jo tällä hallituskaudella, Ojala-Niemelä toteaa.