Kättä päälle – Suomi tarvitsee yhteistä vastuuta

Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän kannanotto

SDP esittää yhteisen vastuun sopimusta. Kyseessä on SDP:n oma malli yhteiskuntasopimuksen tiekartaksi. Hankkeen vetäjäksi SDP:n eduskuntaryhmä on kutsunut kansanedustajan, entisen työministerin Lauri Ihalaisen sekä yrittäjä Salla Saarisen. Toivottavasti hallitus näkee tämän aidoksi yhteistyön tarjoukseksi, jonka avulla voitaisiin ratkaista yhteiskunnan keskeisiä ongelmia. Nyt ei ole aika luoda vastakkainasettelua ja konfliktia eri ryhmien välille.

Hallitus ei ole ollut kasassa edes 100 päivää, kun se on jo käytännössä käynnistänyt uudet hallitusohjelmaneuvottelut yhteiskuntasopimuksen kaatumisen jälkeen. SDP:n eduskuntaryhmän mielestä Suomella ei ole aikaa odottaa. Nyt on aika luottaa suomalaisten vahvuuteen – sopimiseen ja yhteistyöhön. Tämän takia hallituksen pitää palata laajennettuun sopimuspöytään. Aito yhteiskuntasopimus oli ja on edelleen tavoittelemisen arvoinen asia. Hallitus ei saa heittää pyyhettä kehään.

Yhteiskuntasopimuksen lisäksi hallituksella on hoidettavanaan niin kutsutut kärkihankkeet. Hallituksen piti kertoa kärkihankkeiden etenemisestä jo kesäkuussa, mutta mitään ei ole kuulunut. SDP:n eduskuntaryhmä edellyttää, että hallitus kertoo avoimesti kärkihankkeidensa etenemisestä. Vaikuttaa siltä, että hallitus on törmännyt kärkihankkeiden rahoituksen suhteen ylitsepääsemättömiin esteisiin.

Samaan aikaan, kun hallitus puhuu Suomen kilpailukyvyn parantamisesta, se leikkaa Suomen tärkeimmästä kilpailukykytekijästä – koulutuksesta ja osaamisesta. Puheet viiden prosentin tuottavuusloikasta eivät ole uskottavia, kun hallituksen leikkaukset laskevat Suomen osaamistasoa. Ensimmäistä kertaa 100 vuoteen Suomessa hyväksytään tilanne, jossa tulevien sukupolvien osaamistaso on alhaisempi kuin nykyisten. Mikäli hallitus ei peräänny osaamistasoa laskevista leikkauksista, SDP:n eduskuntaryhmä ei näe muuta vaihtoehtoa kuin jättää asiasta välikysymys.

Kun maailma palaa, Suomi ei voi laistaa kansainvälisistä velvoitteistaan. Inhimillinen kriisi Lähi-idässä ja Välimeren alueella on tosiasia. Suomen pitää olla aktiivinen toimija kriisin ratkaisemiseksi. Sotaa, köyhyyttä ja nälänhätää pakenevien ihmisten hätää ei voi vähätellä. Tilannetta ei ratkaise varsinkaan se, että hallituksessa on ministeri Orpon linja ja ministeri Soinin linja. Kysymys kuuluu, mikä on hallituksen linja.

Rasismia ja vihapuhetta ei voi hyväksyä missään muodossa. Myös Suomessa on nähty, että vihapuheesta on lyhyt matka vihatekoihin. SDP:n eduskuntaryhmä jättää eduskunnalle aloitteen ajankohtaiskeskustelusta, jonka aiheena on rasismi ja ääriliikkeiden väkivalta Suomessa. Kesän tapahtumat ja suomalaisten reaktiot osoittavat, että Suomi tarvitsee vihdoin avoimen parlamentaarisen keskustelun rasismista ja sen kitkemisestä. Kansan vaaleilla valitsemien päättäjien tehtävä on nostaa asia esille, ei vaieta siitä. SDP:n eduskuntaryhmä toivoo, että kansanedustajat jokaisesta puolueesta allekirjoittavat keskustelualoitteen.

Suomessa on puoli miljoonaa työtöntä. Kun työttömyys kasvaa, on vastuutonta leikata työllisyysmäärärahoista. Nyt pitäisi päinvastoin lisätä aktiivisia toimenpiteitä, joilla useampi suomalainen pääsee työn syrjään kiinni – palkkatyöhön tai yrittäjäksi. Näköalattomuudesta on päästävä tilanteeseen, jossa jokaisella suomalaisella on näköala ja usko tulevaisuuteen.

SDP:n eduskuntaryhmä muistuttaa, että hallitus on pian ollut kasassa 100 päivää. SDP:n eduskuntaryhmä odottaa tuloksia.

Tutustu diaesitykseen Kättä päälle – yhteisen vastuun sopimus