Katja Taimela: Taksikyydin on oltava jatkossakin turvallinen

Katja Taimela

SDP:n liikenne- ja viestintävaliokunnan vastaava, kansanedustaja Katja Taimela muistuttaa, että taksi on viimeinen valtakunnallinen liikennemuoto, joka on saatavilla kaikkialla Suomessa kaikkina vuoden ja vuorokauden aikoina kohtuulliseen hintaan.

– Taksipalvelu ei ole kadonnut maaseudulta ja haja-asutusalueilta muiden liikennemuotojen tapaan. Tämän hetken sääntely takaa palveluiden saatavuuden, luotettavuuden, turvallisuuden ja kohtuullisen hinnoittelun alan kustannustason huomioiden. Näin on oltava myös jatkossa. Kaikkialla Suomessa on oltava mahdollisuus hyvään ja turvalliseen taksikyytiin.

Asemapaikkavelvoitteen poistuessa harvaan asutut alueet ovat vaarassa jäädä taksipalveluiden ulkopuolelle. Päivystysvelvoitteen poistaminen taas puolestaan tekee sen, että yrittäjät ovat töissä vain kannattavana aikana.

– Autokohtaisten lupien poistaminen heikentää kyytiläisen mahdollisuutta saada korvausta, jos matkan aikana tulee jostain syystä ongelmia. Myös harmaalle taloudelle avataan portti rehellisten taksiyrittäjien kustannuksella.

Taksamittaria ei myöskään jatkossa enää vaadita hallituspuolueiden toimesta.
– Tämä on suora kädenojennus harmaalle taloudelle ja hankaloittaa samalla matkustajan mahdollisuutta saada tietää matkansa hinta.

– Kuljettajilta ei enää jatkossa vaadita ammatillista kurssia. Mitä se tarkoittaa sellaisten asiakkaiden oikeusturvan kannalta, jotka ovat erityisen haavoittuvassa asemassa? Turvallinen kalusto ja turvallinen kuljetus on heidän kohdallaan erityisen tärkeää.

– Me haluamme, että Suomessa voi jatkossakin ajaa ammattinsa osaavan ja turvallisen taksin kyydissä.