Kasvuyrityksistä uusia työpaikkoja

SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Sirpa Paatero pitää hallituksen reagointia muuttuneeseen taloustilanteeseen tarpeellisena. Jo ennen kevään kehysriihtä on tehty tarpeellisia toimia, kuten täydentäviä lisätalousarvioita. Tärkeitä ovat Paateron mielestä lisäykset sekä Tekesin valtuuksiin että tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotukeen. Eduskunnan budjettikäsittelyssä satsattiin myös työllistymisen edellytyksiin lisäämällä rahoitusta pk- yritysten kansainvälistymishankkeisiin, Kiina-viennin edistämiseen, matkailun kehittämiseen ja Invest in Finland- hankkeisiin.

”Talouskriisi on vaikeuttanut yritysten lainansaantia yksityisiltä markkinoilta kaikkialla maailmassa. Suomen kilpailukyvyn parantamiseksi on pidettävä huolta yritystemme rahoituksesta näinä vaikeina aikoina. Toivon, että näillä rahoitusvaltuuksilla olisi vaikutusta Suomen työllisyyteen, mikä edellyttää halua ja kykyä kasvuun kotimaiselta elinkeinoelämältämme.”

”Suomen yrityksistä 60 prosenttia toimii ainoastaan kotimarkkinoilla. Niistä yrityksistä, joilla on kansainvälistä toimintaa, 40 prosentilla kansainvälisen kaupan osuus liikevaihdosta on 10 prosenttia tai vähemmän. Kansainvälinen kauppa on siis keskittynyt vain muutamalle lippulaivayritykselle. Suomella olisi valtavasti potentiaalia osaamisen puolesta, mutta jostain syystä suomalaiset yritykset eivät kansainvälisty. Nyt valtio takaa entistä varmemman selkänojan yritysten kansainvälistymiseen nyt päätetyillä mittavilla valtuuksilla rahoituksen kautta.”

Lisätietoja:

Sirpa Paatero