Kärnä: Veroja kerättävä maksukyvyn mukaan

Kokoomus ja Keskusta ovat tyrmänneet kokonaisveroasteen nostamisen keinona tasapainottaa julkista taloutta. Kokoomus ei tahdo koskea rikkaiden verotukseen, koska kaikki rikkaat kannattavat Kokoomusta. Keskustan kohdalla puheet ja teot eivät kohtaa. Vaihtoehtobudjeteissaan Keskusta on esittänyt kiristyksiä hyvin toimeentulevien verotukseen. Tämä temppu taisikin olla vain keino kannatuksen kasvattamiseen.

Ihmettelen Kokoomuksen ja Keskustan kannanottoja SDP:n talouspoliittisesta ohjelmasta. Kokonaisveroastetta voidaan hieman nostaa, mikäli verot kerätään maksukyvyn mukaan. Pääomaveroja voidaan kiristää yläpäästä. Lisäksi yli 90 000 euroa vuodessa ansaitsevien solidaarisuusverosta voidaan tehdä pysyvä osa suomalaista verojärjestelmää. Tällä hetkellä vero on määräaikainen.

Mikäli veroja aiotaan keventää, täytyy veronkevennykset kohdistaa pieni- ja keskituloisille. Tämä on hyvä tapa turvata ostovoima kaavaillun maltillisen palkkaratkaisun yhteydessä. Kokoomuksen esittämiin suurituloisten veronkevennyksiin ei tule suostua. Sellainen ei sovi suomalaisten oikeustajuun ollenkaan.