Kärnä: Luottamus Jouko Karviseen horjuu

Metsäyhtiö Stora-Enson toimitusjohtajan Jouko Karvisen palkkaa nostetaan sitä mukaa, kun tehtaita lakkautetaan Suomesta, toteaa SDP:n ammattiyhdistystaustainen kansanedustaja Jukka Kärnä. Stora Enso ilmoitti tänään vähentävänsä 2 500 henkilöä, joista 650 on Suomesta. Yhtiö tavoittelee 200 miljoonan euron säästöjä kiinteistä kustannuksistaan.

– Tämä säästöohjelma on ollut tiedossa jo lähes kaksi kuukautta. Miksei sen yksityiskohtia avata? Suomen valtiolla ja jokaisella mahdollisesti irtisanottavalla paperimiehellä täytyy olla jo hyvissä ajoin tieto siitä, minne nämä pommit tippuvat. Vain näin voimme auttaa niitä tehdaspaikkakuntia, joita säästöohjelma koskee mahdollisimman pian ja mahdollisimman tehokkaalla tavalla, Kärnä toteaa

Vuonna 2011 toimitusjohtaja Karviselle maksettiin miljoonan euron peruspalkan lisäksi kahden miljoonan euron kannustinraha. Kannustinrahan turvin Karvinen on voinut hyvällä omallatunnolla jakaa irtisanomisilmoituksia tuhansille suomalaisille metsäteollisuuden työntekijöille.

Verottajan mukaan julkisissa tiedoissa Jouko Karvisen sekä pääoma- että ansiotulot olivat vuonna 2011 nolla euroa. Patentti- ja rekisterihallituksen tiedoista selviää, että Karvinen asuu Lontoossa.

– Iso-Britanniassa majaileva Jouko Karvinen ei edes maksa verojaan Suomeen. Helppohan sieltä Lontoosta niitä naruja on vedellä, kun ei irtisanomisilmoituksia jaellessa tarvitse meitä maanmiehiä tuijottaa silmiin, ja rehellisesti myöntää, että annetut lupaukset tuli jälleen petettyä, Kärnä latelee.

Karvinen itse on kuitannut häneen kohdistuvan kritiikin ylimielisesti todeten, että niin kauan kuin yhtiön hallitus tukee häntä, ihan iloisena poikana hän jatkaa tehtävissään.

– Eduskunnan talousvaliokunnan jäsenenä voin todeta, että ainakin minun luottamukseni Karviseen on horjunut jo pidemmän aikaa, Kärnä päättää.