Kärnä: Liberan takana on kokoomusrahaa

Ammattiyhdistystaustaisen kansanedustaja Jukka Kärnän (sd.) mielestä Liberan tänään julkaisema pamfletti ei ole puolueeton eikä itsenäinen tuotos, toisin kuin ajatushautomo itse väittää.

– Libera on Kokoomuksen puolueosasto. Sen tutkimusjohtaja Elina Lepomäki ja koordinaattori Ville Rydman ovat johtavia kokoomuslaisia. Sitä rahoittavat samat tahot, jotka rahoittavat myös Kokoomusta.

Liberan pamfletissa vaaditaan luopumista mm. 8 tunnin työpäivästä, pakottavasta työlainsäädännöstä ja siinä halutaan puuttua myös työntekijöiden järjestäytymisvapauteen.

– Tämän paperin takana olevat ihmiset ovat lähes poikkeuksetta niin varakkaassa asemassa, ettei heillä ole minkäänlaista oikeutta esittää työntekijän oikeuksien heikentämistä.

Kärnä huomauttaa, että ontuvien väitteiden lisäksi pamfletissa on myös suoranaisia valheita.

– Esimerkiksi väitös siitä, että tukilakot ovat täysin rajoittamattomia, on väärä. Tukilakkoon saa ryhtyä vain, jos sen avulla ei vaikuteta omiin työehtoihin. Tämä on tiukka rajaus, Kärnä toteaa.