Kärnä: Kumpi Kokoomusta johtaa – Stubb vai Vapaavuori?

Sdp:n kansanedustaja Jukka Kärnä on ihmeissään hallituskumppaneiden, erityisesti Kokoomuksen edustajien jatkuvasta kritiikistä valtiovarainministeri Antti Rinnettä (sd.) kohtaan. Viimeisimpänä asialla on elinkeinoministeri Jan Vapaavuori, joka hävisi taannoin Kokoomuksen puheenjohtajavaalin niin Risikolle kuin Stubbillekin. Pääministeri Stubb on suhtautunut Rinteen tapaan esitellä budjetti asiallisesti, kuten kuuluukin.

– Onko kyse siitä, että Vapaavuori yrittää ottaa johtajan roolia Kokoomuksessa? Kärnä ihmettelee.

Rinteen tapa valmistella ja esitellä budjetti ei ole mitenkään poikkeuksellinen. Rinne on vain käyttänyt hänelle ministerinä kuuluvia valtuuksia. Esimerkiksi kokoomuslaisella ex-valtiovarainministeri Sauli Niinistöllä oli myös tapana käyttää budjetin suunnitellussa omaa kädenjälkeään.

– Kyse taitaa kumminkin olla siis menettelytapojen arvioinnin sijaan siitä, ettei budjetin sisältö miellytä. Olisi rehellistä sanoa, mikä Vapaavuorta esityksessä mättää. Onko se takuueläkeläisille esitetty kymmenen euron kuukausikorotus vai kenties Rinteen esittämät säästöt?

– Vapaavuori itse nimenomaan on peräänkuuluttanut säästöjä ja nyt niitä tarjotaan.

– Kun Vapaavuori syyttää Rinnettä pikkupolitikoinnista, hän syyllistyy siihen itse. Nyt olisi syytä keskittyä viemään Suomen valtion taloutta ja tulevaisuutta kestävämmälle tielle sen sijaan, että takerrutaan menettelytapoihin budjetin esittelyssä. Alexander Stubb voisi puolueensa johtajana yrittää edes hieman hillitä omiaan.