Kärnä: Kepeämpi salkku ei lisää painoarvoa Finnairin pöydässä, Hautala!

SDP:n kansanedustaja Jukka Kärnä pitää vastuuttomana kehitysministeri Heidi Hautalan (vihr.) suunnitelmia laskea valtion omistajaosuus Finnairissa alle 50 prosentin.

Hautala on jo tammikuussa sanonut, että hän aikoo tuoda hallitukselle esityksen, jonka mukaan Finnairin valtionomistusosuutta voitaisiin laskea alle 50 prosentin (Yle 30.1.2013). Nykyisellään valtio omistaa Finnairista 55,81 prosenttia. Eduskunta on asettanut valtionomistajuuden rajaksi 50,1 prosenttia.  Hautala totesi tänään Ylen Ykkösaamussa, että enemmistöomistuksen alle voitaisiin mennä, mutta tarkkaa rajaa hän ei kuitenkaan halunnut sanoa puhuen valtion ”kymmenien prosenttien” omistusosuudesta.

– Hautala totesi, että keskeistä on kyetä säilyttämään Finnair yhä tunnistettavasti suomalaisena lentoyhtiönä. Pelkkä sinivalkoinen siipi ei kuitenkaan tee lentoyhtiöstä suomalaista. Keskeistä on, että yhtiö toimii suomalaiseen tapaan rehdisti ja työntekijöitään kunnioittaen. Tässä kaitsemistyössä Hautalalla on jo nyt ollut tekemistä, millaisin eväin hän aikoo jatkaa valvontatyötä siinä tilanteessa, kun osakesalkku kolisee entistä tyhjempänä neuvotteluhuoneissa? Kärnä penää.

Kärnä pitää ministerin näkemystä telakkateollisuuden suuremmasta painotuksesta arktiseen osaamiseen hyvänä, mutta ei katso suopeasti puheita telakkateollisuudesta ”sairaana alana”. Myös Hautalan kommentti valtion pääomistajuudesta menneen maailman ajatuksena saa Kärnältä kritiikkiä.

– SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jouni Backman peräänkuulutti valtion vetovastuuta STX:n uuden rahoituksen hankkimisessa. Hautalan hymysuin esittämä sairasdiagnoosi on karhuntyötä, jollaiseen ministerin ei tule ryhtyä. Nyt pelataan suomalaisten työntekijöiden toimeentulolla ja turvalla, milloin näistä on tullut Hautalalle menneen maailman asioita? Kärnä kysy.