Kärnä: Jalkapallo ei ole ihmishenkien arvoista

Qatarin emiirikunnassa järjestetään jalkapallon mm-kisat vuonna 2022. Tällä hetkellä jo yli 400 nepalilaista siirtotyöläistä on menettänyt henkensä kisapaikkojen rakennustyömailla riittävien turvatoimien puutteiden takia. Ihmisoikeusjärjestöt pelkäävät, että kuolleiden siirtotyöläisten määrä on todellisuudessa huomattavasti suurempi, sillä Qatarin siirtotyöläisistä vain noin viidennes on nepalilaisia.

Qatarissa siirtotyöläiset ovat Kafala-lainsäädännön nojalla täysin sidottuja työnantajiinsa. He eivät voi vaihtaa työpaikkaa, lopettaa työtä tai poistua maasta ilman työnantajan lupaa. Työterveyshuolto on puutteellista tai lähes olematonta eikä palkkoja makseta ajoissa. Medioista Helsingin Sanomat ja Kansan Uutiset ovat pitäneet asiaa ansiokkaasti esillä.

Työntekijöiden ala-arvoinen kohtelu ei voi johtua rahan puutteesta, sillä Qatar on yksi maailman rikkaimmista valtioista. Vuonna 2009 Qatarin arvioitu raakaöljyntuotantokapasiteetti ylitti miljoona barrelia päivässä. Löydettyjä öljyvaroja oli 15,2 miljardia barrelia. Maakaasuvarat on arvioitu maailman kolmanneksi suurimmiksi, 380 000 miljardia kuutiojalkaa. BKT per asukas maassa on noin 120 000 dollaria. Luulisi näistä varoista hertyvän edes osan siirtotyöläisten olojen parantamiseksi.

Sillä välin, kun kisajärjestäjät ovat kuultavina europarlamentin ihmisoikeusvaliokunnassa ja erilaiset kansalaisjärjestöt julkaisevat paheksuvia raportteja, siirtotyöläisten kuolinmäärät sen kuin jatkavat kasvuaan. Uusia ohjeistuksiakin on annettu, mutta ne eivät tietenkään ole juridisesti sitovia, vaan pelkästään ”neuvoa-antavia”. Ohjeiden rikkojille ei seuraa minkäänlaisia sanktioita ja vaikka seuraisikin, sillä tuskin olisi mitään merkitystä. Qatarissa ei nimittäin ole ammatillista järjestäytymisoikeutta. Ilman ammattiliittojen tukea, tavallisella siirtotyöläisellä ei ole varaa ajaa asiaansa oikeuden kautta.

Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskuksen mukaan siirtotyöväen asema muistuttaakin lähinnä orjatyötä. Ay-liikkeen maailmanjärjestön pääsihteeri Sharan Burrow on arvioinut, että tätä vauhtia MM-kisojen rakennustöissä menehtyy enemmän työläisiä kuin mitä kisoihin tulee pelaajia.

Urheilu näyttää olevan kansainväliselle jalkapalloliitolle FIFA:lle niin pyhä asia, että uhrit ovat kisajärjestelyissä välttämättömiä. Miksi muuten kisat järjestettäisiin juuri Qatarissa? Ongelmat kyllä varmasti tiedostettiin jo vuonna 2010, mutta niihin ei jostain syystä päätetty kiinnittää huomiota.

Olen intohimoinen jalkapallon seuraaja, mutta kaikella on rajansa. Jalkapallo ei sentään ole ihmishenkien arvoista. Kuten varmasti monet muutkin suomalaiset,minäkin haaveilen siitä, että Suomen joukkue vielä joskus pelaisi jalkapallon mm-kisoissa. Toivon kuitenkin sydämeni pohjasta, että ne eivät ole juuri nämä kisat.