Kärnä ja Piirainen: Hautalan YT-Suomi on kylmä paikka

SDP:n kansanedustajat Jukka Kärnä ja Raimo Piirainen pitävät ministeri Heidi Hautalan Finnair-puheita käsittämättöminä. Hautala kehotti lauantaina Finnairin työntekijöitä tinkimään eduistaan. Samalla Hautala kertoi, että valtionyhtiöiden johtajat eivät korottaisi omia palkkojaan.

– Näinkö se tosiaan menee, että ministerin suulla  kerrotaan työntekijöille, että nyt pitää tinkiä eduista ja samalla johtajat saavat nauttia megapalkoistaan entiseen tapaan? Kummallakohan olisi mahdollisuus tinkiä eduistaan, Kärnä ja Piirainen kysyvät.

SDP:n kansanedustajat muistuttavat, että aiemmin Hautala on kertonut käsiensä olevan sidotut. Hän on vedonnut osakeyhtiölakiin ja perustellut sillä, miksi ei voi puuttua valtionyhtiöiden asioihin. Kärnä ja Piirainen näkevät ministerin puheissa ristiriidan. Ministeri kertoo olevansa voimaton johdon edessä, mutta perään ehdottaa työntekijöille heikennyksiä.

– Ministeri Hautalan YT-Suomi on kylmä paikka palkansaajalle. Näiden puheiden myötä talvi tuli Finnairin työntekijöille jo aikaisemmin, Kärnä ja Piirainen sanovat.

Kansanedustaja Kärnä on useaan otteeseen kritisoinut ministeri Hautalan toimintaa ja vaatinut tiukempaa otetta valtion omistajaohjauspolitiikkaan.