Kärnä eläketulovähennyksestä: Rinne piti lupauksensa, missä olivat muut?

SDP:n kansanedustaja Jukka Kärnä on tyytyväinen tänään budjetissa sovittuun eläketulovähennyksen korotukseen. Kaikkein pienituloisimpien eläkeläisten takuueläkkeen korotuksesta luopuminen ei sen sijaan saa kiitosta.

Valtiovarainministeri Antti Rinne esitti valtiovarainministeriön budjetissa kymmenen euron tasokorotusta takuueläkkeeseen sekä korotusta eläketulovähennykseen. Näistä vain toinen kelpasi hallituskumppaneille. Kärnän mukaan hallituskumppaneiden halu kurittaa pienituloista eläkkeensaajaa tuntuu käsittämättömältä.

– Ennen riihtä oikeistopuolueet tuntuivat ryhmittyneen siilipuolustukseen pienituloisten eläkeläisten aseman parantamista vastaan. Hyvä että Rinne sai edes toisen eläkeläisiä helpottavaista ratkaisuista runnottua läpi.

Nyt hyväksytyssä budjetissa käytetään yhteensä 70 miljoonaa euroa pienituloisten eläkeläisten eläketulovähennyksen korotukseen kunnallis- ja valtion verotuksessa.

– Hyvähän tämäkin on, eikä varmasti olisi ilman Rinteen ponnisteluja onnistunut. Ideologiset erot näkyvät selvästi siinä, että oikeistopuolueet eivät halunneet auttaa pienituloista ihmistä. Tässä on viime aikoina nähty, kuinka oikeistopuolueet ministereitä myöten ovat vieraantuneet ihmisten arjesta, Kärnä sanoo.