Kärnä: Eihän hallitus aja sairaussakkoa?

Kansanedustaja Jukka Kärnä jätti tänään tiistaina 9.10.2012 hallitukselle kirjallisen kysymyksen vastattavaksi liittyen Kokoomuksen yritykseen sairausloman ehtojen heikentämisestä. Kokoomuksen puoluevaltuuston aloitteen mukaan työntekijän ensimmäinen sairauspäivä olisi palkaton ja kahden seuraavan viikon sairaslomalla korvaus olisi 80 prosenttia palkasta.

– Pienipalkkaiset työntekijät kärsisivät tällaisesta järjestelmästä eniten. Karenssin takia jo ennestään pieni palkka pienenisi edelleen, valaisee Kärnä kirjallisessa kysymyksessään.

Kärnä epäilee, että fyysistä läsnäoloa vaativaan työhön yritettäisiin tulla sairaanakin, jolloin tartutetaan muita ja sairaana töihin tulleen riski sairastua vakavammin kasvaa. Tämä aiheuttaa työnantajallekin entistä enemmän haittaa sairastavien lukumäärän kasvaessa. Sairausloman karenssi toisi mukanaan erittäin kielteisiä sivuvaikutuksia suomalaiseen työelämään.

– Jos sairaslomista ja työkyvyttömyydestä ollaan oikeasti huolissaan, silloin pitää vaikuttaa syihin, ei seurauksiin, toteaa Kärnä.

Suomessa työelämän pelinsäännöistä sovitaan perinteisesti kolmikantaisesti. Valtio on yksi sopijapuolista. Kärnä kysyykin hallitukselta, että aikooko hallitus olla aloitteellinen sairausvakuutusjärjestelmämme keskeisten lakien heikentämisessä.