Kärnä: Budjettiesitys on talouspoliittinen suunnanmuutos

SDP:n kansanedustaja Jukka Kärnä kiittelee Valtionvarainministeri Antti Rinteen (sd.) budjettiesitystä kasvupanoksista ja ostovoiman vahvistamisesta. Kärnän mukaan paketilla on merkittävä työllisyysvaikutus koko maan kannalta.

– Tämä budjettiesitys on suunnanmuutos suhteessa aiemmin harjoitettuun politiikkaan. Yhteiskunta voi ja sen kuuluu vaikuttaa työllisyystilanteeseen. Aktiivisella talouspolitiikalla voidaan luoda työpaikkoja. Lisäleikkauksia ei tule.

– Suomen ongelmat piilevät työn kysynnässä. Työttömyydessä ei ole kyse työhaluttomuudesta, vaan siitä yksinkertaisesta tosiasiasta, että työtä ei ole tarjolla. Rinteen budjettiesitys tiedostaa tämän ja tarjoaa ratkaisuksi keynesiläistä politiikkaa, Kärnä toteaa.

Valtiovarainministerin ehdotus budjetiksi sisältää uusia panostuksia liikenneinfrastruktuuriin, joiden määrärahavaikutus on 88 miljoonaa euroa vuonna 2015. Kotimaista kysyntää vahvistetaan pieni- ja keskituloisten ansiotuloverotuksen inflaatiotarkistuksilla sekä verotuksen lapsivähennyksellä.

– On tärkeää, että verokevennykset kohdistuvat oikeudenmukaisesti vain pieni- ja keskituloisille. Tämä on paras keino tukea kotimaista työtä ja yrittäjyyttä, Kärnä muistuttaa.