Eloranta: Karkkiveron poisto lisää terveysmenoja

Eeva-Johanna Eloranta

Kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Eeva-Johanna Eloranta (sd.) arvostelee kovin sanoin hallituksen aietta poistaa makeisten ja jäätelön valmistevero ensi vuoden alusta.

– Verosta luopuminen aiheuttaa valtiolle yli 100 miljoonan euron vuosittaisen verotuottomenetyksen, joka katetaan muilla keinoilla mm. heikommassa asemassa olevien etuusleikkauksilla. Kyseessä on lähes saman suuruinen tulojen menetys kuin tulevat lääkemenojen leikkaukset, joissa etenkin diabeetikkojen lääkekorvauksia alennetaan. Kärjistetysti sanoen hallitus lisää toiminnallaan karkin ja jäätelön käyttöä ja maksattaa verovajeen diabeetikoilla, Eloranta linjaa.

Vuodesta 1990 on makeisten kulutus kolminkertaistunut 14 kiloon vuodessa per henkilö. Sokerin osuuden päivittäisestä energiantarpeesta tulisi olla enintään 10 %, mutta teini-ikäisillä se saattaa ylittää jopa 15 %. Joka viides kouluikäinen on ylipainoinen.

-Koululaiset ostavat karkkia ja jäätelöä omilla taskurahoillaan ja hinnanalennus on epäedullinen kannuste ostaa entistä enemmän. Erityisen huolestuttavia ovatkin ne vaikutukset, joita lisääntyvä sokerin käyttö aiheuttaa lasten ja nuorten hammasterveydelle ja ylipainon lisääntymiseen, Eloranta harmittelee.

Sokeriset juomat ja makeiset ovat merkittävä lisätyn sokerin ja ylimääräisen energian lähde. Suklaasta ja jäätelöstä saadaan lisäksi tyydyttynyttä rasvaa. Samalla mahdolliset terveysongelmat liittyen hampaiden reikiintymiseen ja ylipainoon liittyviin sairauksiin kuten sydän- ja verisuonitauteihin sekä diabetekseen, uhkaavat kasvaa.

Epäterveellisiin elintarvikkeisiin kohdistuvien verojen avulla voitaisiin kustannusvaikuttavasti edistää terveyttä ja vähentää sosioekonomisia terveyseroja. WHO:n mukaan epäterveellinen ruokavalio on tärkein tautitaakkaa lisäävä tekijä ja toisaalta OECD:n mukaan verotus on kustannusvaikuttavin tapa ehkäistä lihavuutta.

-Sen sijaan, että makeisten ja jäätelön valmistevero poistetaan, oltaisiin sitä voitu laajentaa mm. kekseihin, vohveleihin ja sokerisiin välipaloihin. Veron tavoitteena pitäisi olla positiiviset terveysvaikutukset. Mallia voitaisiin ottaa vaikkapa Tanskasta, Norjasta tai Unkarista, joissa vastaavanlaisia veroja kannetaan, Eloranta pohtii.

-Pitkällä tähtäimellä veroa pitäisi laajentaa koskemaan kansanterveydellisin perustein myös muita terveydelle haitallisia tuotteita, esimerkiksi suolaa ja kovaa rasvaa. Kansanterveyden jättäminen huomiotta verotuksessa lisää terveysmenoja tulevaisuudessa ja syventää väestön sosiaalista eriarvoisuutta. Verotuksella voidaan tukea kansanterveyttä, jos poliittista tahtoa löytyy, painottaa Eloranta.