Kari: Vihdoinkin apua työttömien työllistymiseen

Eduskunnassa käsiteltiin keskiviikkona 6.11. ns. työttömän suojaosaa, eli mahdollisuutta tienata 300 euroa kuukaudessa ilman että työmarkkinatuki alkaa leikkautua. Nykytilanteessa jokainen tienattu euro leikkaa 50 senttiä työttömän työmarkkinatukea. Esityksestä on tarkoitus äänestää eduskunnassa myöhemmin tänä vuonna. Hallituksen esitys tulisi voimaan tammikuun 2014 alussa.

– Olen työskennellyt vuosikausia pitkäaikaistyöttömien parissa ennen eduskuntaan valintaani. Tämä on lainmuutos, jota syrjäytymisen ehkäisemiseksi on pitkään odotettu. Pätkä- tai keikkamuotoisen työn vastaanottamisen on oltava aina työttömälle kannattavaa. Muunlaista työtä ei nimittäin ole varsinkaan pitkäaikaistyöttömälle yleensä tarjolla, kertoo SDP:n lahtelainen kansanedustaja Mika Kari.

– Tämä lainmuutos on omiaan ehkäisemään ajautumista pitkäaikaistyöttömyyteen ja sitä kautta syrjäytymiseen. Keikkatöiden tekeminen kasvattaa selvästi mahdollisuutta päästä kiinni pidempiaikaiseen työhön, koska työnhakijan kontaktit ja ansioluettelo karttuvat.

– Nykyään keikkatyöt kohdistuvat liian voimakkaasti opiskelijoille, koska opintotuessa on tuloraja, joka mahdollistaa pienimuotoisen työnteon ilman opintotuen leikkaamista.  Työttömillä tulee olla samanlainen mahdollisuus.